| De trein zal maar vier keer per dag Den Haag (foto) aandoen. De andere 12 keren rijdt hij recht naar Amsterdam.

Vanaf 9 april rijdt de trein Brussel – Amsterdam via de hogesnelheidslijn. Dat hebben NS en NMBS donderdag bevestigd. Door de vernieuwde route wordt de reistijd met een half uur verkort tot 2 uur en 53 minuten. Toch blijft dat 4 minuten langzamer dan in 2009.

Dat schrijft de Nederlandse website Treinreiziger.

“Met de NMBS is een akkoord bereikt over de uitgangspunten van de introductie. Afgesproken is deze zo snel mogelijk juridisch vast te leggen”, bevestigt woordvoerder Ton Boon van de Nederlandse Spoorwegen. “NS en NMBS pinnen maandag 9 april als startdatum om de Intercity Brussel via de hogesnelheidslijn en langs Breda te laten rijden. Breda krijgt hiermee een directe aansluiting met België.”

Er zal dan zestien keer per dag een directe verbinding zijn tussen Nederland en België. Voor de reizigers betekent dit een grote tijdswinst. De reistijd tussen Amsterdam en Brussel wordt dertig minuten korter. Niet omdat de trein sneller rijdt, maar omdat hij Den Haag niet meer aandoet - een omweg.

Trager dan in 2009

Toch doet de trein er nog steeds goed 2 uur en 53 minuten over, vier minuten trager dan in 2009, voor de hogesnelheidslijn. Dat komt omdat de trein nu ook Brussels Airport aandoet.

Tussen 2009 tot 2013 werd dan weer geëxperimenteerd met een hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Brussel: de Fyra. Maar door de vele technische defecten, werd dit plan opgeborgen.

Nu is er dus weer een 'gewone' Beneluxtrein, die wel via de hogesnelheidslijn rijdt, en dus Den Haag niet meer aandoet.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni