TreinTramBus betreurt staking, maar toont begrip

© PhotoNews
| Treinstaking bij de NMBS (Noordstation.)

Reizigersorganisatie TreinTramBus betreurt de 24 urenstaking die dinsdagavond start bij het spoor, maar heeft ook begrip voor de vraag om meer middelen en personeel. "Het is absoluut noodzakelijk dat de federale regering dit najaar nog de nodige budgettaire middelen vrijmaakt om de ambities waar te maken", zegt de reizigersorganisatie.

Volgens TreinTramBus treft de staking de verkeerde mensen, met name de reizigers, in plaats van "de politici die overtuigd moeten worden van de noodzaak om extra te investeren in het spoor."

Maar tegelijkertijd zegt de organisatie de bezorgdheid van het spoorwegpersoneel over de personeelstekorten te delen. "De resultaten - geschrapte treinen, te korte treinen door onderhoudsproblemen, te weinig personeel in de stations - ondervinden ook wij elke dag", zegt voorzitter Stefan Stynen. "De aanhoudende kwaliteitsproblemen duwen mensen de auto in."

De federale regering heeft in de ontwerpen van beheerscontracten met spoorwegmaatschappij NMBS en spoornetbeheerder Infrabel ambitieuze plannen. Zo zouden er 10 procent meer treinen moeten rijden en 30 procent meer reizigers moeten zijn tegen 2032.

Extra middelen

Ambities waar ook TreinTramBus zich achter schaart. "We staan achter de ambitieuze plannen van minister Gilkinet en de federale regering om overal om het half uur een trein te laten rijden. In combinatie met goede aansluitingsknopen kan het spoor hierdoor de ruggengraat worden van een performant openbaar vervoer, waarvoor mensen hun auto laten staan", luidt het.

Maar om die ambities waar te kunnen maken, is er geld nodig. "Zonder extra mensen en middelen, vooral dan machinisten, controleurs en onderhoudsmedewerkers, zal dat niet lukken", stelt TreinTramBus.

De 24 urenstaking start dinsdag om 22.00 uur. Er is een minimale dienstverlening: ongeveer een kwart van de treinen zal rijden.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?