TreinTramBus schiet nieuw ontwerp beheersovereenkomst NMBS af

© PhotoNews
| "Bijna zes jaar na het aflopen van het vorige beheerscontract van 2008 hadden we veel meer ambitie verwacht," klinkt het.

De reizigersverenigingen TreinTramBus en Navetteurs.be schieten het recentste ontwerp voor de nieuwe beheersovereenkomst van spoorwegmaatschappij NMBS af. Er zijn opnieuw stopplaatsen bedreigd, er gaan nog meer loketten gesloten kunnen worden en de compensatie bij vertragingen wordt afgebouwd, hekelen de verenigingen in een persbericht. "De insteek 'de klant centraal' is verder weg dan ooit."

Verschillende elementen uit het ontwerp van beheerscontract kwamen de voorbije dagen al naar buiten. Zo zou bekeken worden of de Eurostar op de lijn Amsterdam-Brussel-Londen ook in Antwerpen kan stoppen en zou de NMBS andere tarieven kunnen hanteren in de daluren.

'Geen visie'

Er zouden ook treinen zonder begeleider mogelijk worden, al ontkende NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir al snel enige plannen in die richting. Ook TreinTramBus en Navetteurs.be konden het ontwerp naar eigen zeggen inkijken. Dat werd een teleurstelling, zo blijkt.

De reizigersverenigingen, gesteund door consumentenorganisatie Test Aankoop en de Waalse milieufederatie Inter-Environnement Wallonie, vinden dat het ontwerp ambitie en visie mist.

Exit compensatie

"Wat de NMBS vandaag aanbiedt, is al ruimer dan wat het voorgestelde toekomstige contract inhoudt," verwoordt Stefan Stynen, de voorzitter van TreinTramBus, de ontgoocheling. Opvallend is dat er zou worden gesnoeid in de compensaties bij vertragingen. Zo zullen herhaalde vertragingen van minder dan een half uur volgens de verenigingen niet langer vergoed worden, en zou er amper een vergoeding zijn voor vertragingen tussen een half uur en een uur.

"De federale overheid lijkt zo genoegen te nemen met een slechte stiptheid en bestraft de reiziger nog meer door het compensatiesysteem te verminderen," luidt het. Volgens de betrokkenen biedt het nieuwe beheerscontract, als het niet meer zou worden aangepast, ook ruimte om stopplaatsen te schrappen en nog meer loketten te sluiten.

De NMBS wordt maar verplicht om treinen aan te bieden tussen 7.00 en 21.00 uur (en in het weekend tussen 9.00 en 20.00 uur), er wordt geen onderscheid gemaakt tussen de dienstregeling op zaterdag en op zondag, en regionale lijnen zouden mogen worden uitbesteed aan regionale vervoersbedrijven.

Ambitie?

"Dat houdt mogelijk in dat die treinverbindingen buslijnen worden," luidt het. "Bijna zes jaar na het aflopen van het vorige beheerscontract van 2008 hadden we veel meer ambitie verwacht van minister van Mobiliteit François Bellot," stelt Stefan Stynen, de voorzitter van TreinTramBus.

"We willen klantgerichte ambitie zien, zodat de NMBS weer bij de tijd komt: een veralgemeende halfuurdienst, een geïntegreerd tarief met de regionale vervoermaatschappijen en stipte treinen. Met minder mag de overheid niet tevreden zijn."

'Nog geen akkoord'

De kritiek van de reizigersverenigingen verdient wel enige nuancering. Het beheerscontract legt immers een aantal mininumvoorwaarden vast voor de NMBS. In de praktijk is de dienstverlening van de spoorwegmaatschappij soms uitgebreider. Zo staat het verplichte aanbod van 7.00 tot 21.00 uur ook al in de vorige beheersovereenkomst, en zijn er sinds eind vorig jaar verschillen in de dienstregeling op zaterdag en zondag.

Minister Bellot liet eerder al weten niet over de plannen te communiceren. "Er is pas een akkoord als er over alles een akkoord is," klonk het daar. Eenzelfde reactie is er bij de NMBS zelf.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?