Twee miljoen voor uitbouw van Brussel als nachttreinhub

© Belga
| Een Oostenrijkse nachttrein in het Zuidstation

De federale regering maakt volgend jaar 2 miljoen euro vrij als steun voor spoorwegmaatschappijen die de stap willen zetten naar het aanbieden van een nachttrein. Dat meldt minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) donderdag. De investering moet van Brussel een Europese nachttreinhub maken.

Gilkinet wil van ons land een hub voor nachttreinen maken. Een belangrijke hinderpaal voor de heropleving van nachttreinen, is de investering die daarbij komt kijken, in afwachting van de uitbouw van een trouw reizigersaantal. De 2 miljoen euro moet een duw in de rug zijn.

De groene minister pleit er intussen bij de Europese Commissie voor de regels rond staatssteun te versoepelen, ook voor internationale treinen en nachttreinen. "Europa heeft mooie ambities in de Green Deal, en die ambitie moet nu vertaald worden in concrete acties. Daarom moet er dringend een eind komen aan de oneerlijke concurrentie tussen internationale treinen en vliegtuigen, zeker voor heel korte afstanden", luidt het.

De steun voor de nachttrein moet mee helpen de uitstoot van broeikasgassen te doen dalen. Zoals bekend mikt de regering tegen 2030 op een daling van die uitstoot met 55 procent, om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn. Mobiliteit is in ons land verantwoordelijk voor een derde van de broeikasgasuitstoot.

'Te weinig'

Back on Track Belgium, een actiegroep die zich inzet voor nachttreinen, zegt in een reactie blij te zijn dat de federale regering "onze verzuchtingen en deze problematiek au sérieux neemt," maar hekelt het schamele bedrag dat ze vrijmaakt. "Wij weten ook dat de budgettaire middelen beperkt zijn maar 2 miljoen euro per jaar - dat is nog geen 5.500 euro per dag - lijkt ons wel heel weinig."

Daarom wil de organisatie in gesprek gaan met Gilkinet. De actiegroep wijst erop dat spoorwegmaatschappijen die nachttreinen inleggen, amper moeten investeren in infrastructuur. "Vijfentwintig jaar geleden doorkruisten meer dan tweehonderd nachttreinen elke nacht Europa. Reken daar nog eens een kleine honderdtal nationale nachttreinen bij. Nu rijden er nog een dikke twintigtal internationale nachttreinen op een infrastructuur die er, ten opzichte van twintig jaar geleden, nochtans op vooruit is gegaan," luidt het.

"De enige investering die moet gebeuren is op vlak van comfortabel en modern rollend materieel en - vooral - goede wil en een deftig economisch kader."

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?