Uber lanceert elektrische deelfiets, wij maakten al een ritje

Updated: 26-04-2019 - 19:35

Met Jump lanceert taxiplatform Uber donderdag een nieuwe elektrische deelfiets in Brussel. "Belangrijk om boven en benedenstad te verbinden", klinkt het. Wij testten er eentje, en gingen bijna tegen de grond.

Met een stevige demarrage van Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (One.Brussels) en Jump-België manager Nikolaas Van de Loock werden Ubers elektrische deelfietsen donderdagmiddag gepresenteerd. Het duo liet Vincent De Wolf (MR) vlot ter plaatse. 

Smet en Van de Loock hadden samen veel opgetrokken om ervoor te zorgen dat in Brussel als een van de eerste Europese steden de elektrische deelfietsen van Jump, dat onderdeel uitmaakt van Uber, geplaatst zouden worden. “Dit is een aanvulling op de bestaande deelstep en deelfietssystemen (waaronder binnenkort de elektrische Villo's, red.) die we hebben in de stad”, vertelt Smet. “Deze elektrische fietsen zullen vooral belangrijk zijn om de boven en benedenstad met elkaar te verbinden. We zien mensen wel regelmatig met de fiets tot beneden rijden, maar terug naar boven is vaak wat lastiger.”

Pascal Smet en Nikolaas Van de Loock testen de Jump-fietsen.
© Thijs Roelen
| Pascal Smet en Nikolaas Van de Loock testen de Jump-fietsen.

Onderhoudsploeg

Vanaf donderdag staan 500 Jump-fietsen in Brussel Stad, Sint-Gillis, Elsene, Etterbeek, Sint-Joost-ten-Node en Schaarbeek. De kans dat je zo’n felrode tweewieler tegenkomt is dus al behoorlijk groot. “We hebben ons eigen Brusselse magazijn om de fietsen te onderhouden”, legt Van de Loock uit. Hoeveel mensen daar werken, wil Uber niet zeggen. “Maar het zijn wel echte werknemers van Uber.” Niet zoals met de onafhankelijke taxichauffeurs die via de app werken dus.

De batterijen zijn verwisselbaar en gaan zo'n 30 kilometer mee. Dankzij de wisselbare batterijen hoeft Uber niet elke nacht de volledige fietsen (die zo’n 30 tot 35 kilo wegen) naar een oplaadpunt te brengen. “Ons team zal zelf de batterijen vervangen”, vertelt Van de Loock. Dat team doet dat op, eveneens elektrische, bakfietsen. “Ze zullen ook preventief een onderhoudscheck uitvoeren wanneer ze de batterijen vervangen. Sowieso krijgen de fietsen iedere 300 kilometer een onderhoudsbeurt.” Mochten zich toch technische problemen voordoen, dan kunnen gebruikers die ook zelf melden.

Jump-onderhoudsfiets
© Thijs Roelen
| Met deze grote bakfietsen zal het onderhoud van de Jump-fietsen worden gepleegd.

Over de kostprijs van een fiets, levensduur en toekomstplannen van Jump in Brussel wil Van de Loock niets zeggen. “Laten we ons eerst focussen op deze 500 fietsen.” Wel benadrukt hij dat de stroom die gebruikt wordt voor de batterijen van de consumentenfietsen en de monteursfietsen volledig groen is, zoals vereist is door het gewest om een licentie voor een deelmobiliteitssysteem te bekomen.

En route

Tijd voor een eerste testrit. De fietsen zijn eenvoudig te gebruiken via de Uber-app die je ook gebruikt om een taxi te bestellen. Je moet gewoon bovenin het scherm wisselen van ‘rit’ naar ‘bike’. Het is mogelijk om een fiets 5 minuten op voorhand te reserveren.

Aan de fietsen hangen tot en met zondag 28 april papiertjes met daarop de boodschap dat de eerste 20 minuten gratis zijn tijdens dit eerste Brusselse weekend. Normaal kost het 1 euro om de fiets te ontgrendelen en 15 cent per minuut dat je de fiets gebruikt.

Screenshot Uber Jump
© Thijs Roelen
| Zo ziet Uber eruit wanneer je de 'bike'-optie kiest.

Voor je vertrekt krijg je een waarschuwing dat je voorzichtig en verantwoord moet rijden en dat het gebruik van een helm aangeraden wordt. De kans dat een gebruiker deze melding echt leest, lijkt ons klein. 

En ondanks dat wij de melding wel lazen en met ons volle verstand beslissen zonder helm te vertrekken, leidt onze eerste pedaalslag bijna direct tot een valpartij. Met name bij het aanzetten levert de elektrische motor extra kracht, waardoor we letterlijk uit de startblokken vliegen. De natte, gladde stenen en keihard opgepompte banden, zorgen voor een glijpartij, maar we blijven overeind.

Daarna verloopt de rit vlot tegen de maximale snelheid van 25 kilometer per uur. Vanwege de regen durven we onze smartphone niet in het daarvoor bestemde vak op het stuur te plaatsen, maar het is wel degelijk een innovatieve, handsfree oplossing om door de Brusselse straten te navigeren. Een mandje voorop kan eventuele bagage herbergen. De glibberige Brusselse kasseien in combinatie met de te harde banden leiden wel tot wat glijpartijen hier en daar. Van de Loock belooft ons dat er in de toekomst wat minder lucht in gepompt zal worden.

Aan het einde van de rit moeten we de fiets met het slot vastmaken. Ook dat verloopt zonder problemen, waarna we op de app de rit beëindigen. We laten het felrode vehikel achter op het voetpad, maar laten plaats voor voetgangers, zoals ons dat gevraagd wordt door de app. 

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?