Uberchauffeur getuigt: 'Met wat ik nu weet, zou ik het nooit doen'

"Met de kennis die ik nu heb, zou ik het niet meer doen," zegt de getuige van De Standaard.

Met een leaseplan voor dure Jaguars en Mercedessen lokt Uber chauffeurs. Maar als de inkomsten tegenvallen, zitten die met een dure aflossing. Dat schrijft De Standaard, die sprak met een getuige.

De chauffeur die De Standaard heeft gesproken, heet Yassin, maar dat is een schuilnaam. Na jaren van financiële onzekerheid begon hij als zelfstandig chauffeur voor Uber. Tegen een brutotarief van 20 tot 22 euro per uur hield hij maandelijks meer dan 2.000 euro netto over. Daar waren de commissie aan Uber, het onderhoud aan de auto, de benzine, sociale zekerheid, belastingen en de afbetaling van zijn auto al van afgetrokken.

Zelf had hij geen auto, maar via een samenwerking tussen leasingmaatschappij LeasePlan en Uber kon hij een auto huren. Het Amerikaanse techbedrijf werkt daarvoor samen met de leasemaatschappij en biedt auto’s aan als de ­Jaguar XF (vanaf 40.000 euro), een ­Mercedes-Benz E-klasse (ongeveer 50.000 euro) of de bestelwagen Mercedes-Benz Vito (vanaf 43.000 euro).

Wie als Uber-chauffeur aan de slag wil heeft daarvoor, net als limousinechauffeurs, een VVB-vergunning nodig. Voor gewone taxichauffeurs wordt een taxi-licentie gevraagd. Daarvan zijn er maar een bepaald aantal beschikbaar: 1.300 in Brussel. Oorspronkelijk waren die licenties gratis, maar inmiddels zijn de prijzen daarvoor opgelopen tussen de 30.000 en 100.000 euro.

Voor de limousinelicentie is geen maximumaantal vastgelegd. Iedereen met een blanco strafblad en een btw-nummer kan er één aanvragen bij zijn stad of gemeente. Om in aanmerking te komen, moet de auto wel jonger zijn dan zeven jaar en een cataloguswaarde hebben van minstens 32.929,34 euro, exclusief btw.

Yassin tekende voor een auto van bijna 30.000 euro. Met ritjes tegen 20 euro per uur was een afbetaling van bijna 900 euro per maand geen probleem. Een paar maanden later is de uurprijs ingezakt. Nu verdient Yassin minder dan 15 euro per uur, soms zelfs 11 euro. Twee andere Uber-chauffeurs spreken over 10 euro per uur. Daarvan draagt de chauffeur nog eens 25 procent af aan Uber. Tegen soms 7,5 euro per uur is het hard werken om een leasecontract van 900 à 1.000 euro per maand af te betalen. De chauffeurs die De Standaard heeft gesproken, zijn naar eigen zeggen 60 à 70 uur per week online. Ook Yassin werkt zes dagen op zeven, tien uur per dag.

Uber kan dat niet bevestigen, maar wel het gemiddelde geven van het aantal uren dat chauffeurs in Brussel rijden. Dat ligt volgens woordvoerder Daniel Byrne op minder dan veertig uur per week.

Pokerspeler krijgt leasecontract

“Ik hang vast aan een leasecontract van drie jaar,” zegt Yassin. Als hij binnen een jaar wil stoppen met het leasecontract, moet hij twaalf maanden volledig vergoeden. Na een jaar betaalt hij nog steeds een schadevergoeding van drie maanden. Er is geen andere baan waarbij hij bruto genoeg verdient om dat terug te betalen, maar door Uber verliest hij zijn sociale leven.

Yassin kan een andere chauffeur aandragen, en betaalt dan geen verbrekingskosten, reageert Uber. Ook kunnen chauffeurs gebruik maken van de diensten van Athlon, waar ze slechts drie maanden borg betalen.

“Met wat ik nu weet, zou ik het nooit opnieuw doen,” zegt Yassin. “Nu pakt LeasePlan uit met een ­Jaguar XF, voor maandelijks 975 euro, maar daarbij checken ze amper je financiële achtergrond. Ik heb een slechte financiële geschiedenis, maar er was geen enkel probleem.” LeasePlan zegt wel controles te doen, maar als ‘professioneel pokerspeler’ had Yassine alvast geen officieel inkomen. “Met de leasedeals kun je makkelijk chauffeurs aantrekken. Zeker als je het financieel niet breed hebt, lijkt het fantastisch om met een dure Mercedes te rijden. Maar eenmaal je erin zit, verdien je echt niet genoeg.”

Gevraagd naar een reactie, zegt Uber-woordvoerder Daniel Byrne: "Het spijt ons dat deze chauffeur slechte ervaringen heeft, maar hij is niet representatief voor de duizend actieve chauffeurs die van de app gebruik maken. Uit een bevraging van Ipsos onder 262 chauffeurs blijkt dat 78 procent van de chauffeurs de app zou aanraden aan mensen die als chauffeur willen werken, en 89 procent laat weten dat ze de flexibiliteit aantrekkelijk vinden."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

--- OPROEP. Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en maak kans op een waardebon. Meer info en inschrijven

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?