| Tientallen taxichauffeurs volgen een kist, waarin de taxisector ligt begraven. Die is volgens de chauffeurs bezweken onder de oneerlijke concurrentie met taxi-apps zoals Uber.

Taxisector: ‘Chauffeurs dreigen tot 100.000 euro kwijt te raken'

JP
© BRUZZ
02/02/2018

De taxisector reageert misnoegd op het nieuws dat het taxiplan in grote lijnen is goedgekeurd. Het belangrijkste pijnpunt in dat plan zijn de licenties. Daar hebben de chauffeurs forse bedragen voor neergelegd. Gevreesd wordt dat hun investeringen met het taxiplan teniet worden gedaan.

De licenties zijn een heet hangijzer binnen het taxiplan. Vandaag de dag moet elke taxichauffeur verplicht een licentie hebben voordat hij legaal als taxichauffeur aan de slag mag. Merkwaardig is dat er geen officiële, legale prijs voor de licentie bestaat. Toen ze in het leven werden geroepen waren ze gratis, maar er komen geen nieuwe licenties bij. Er is immers een maximumaantal van 1.300 licenties vastgelegd voor het Brussels Gewest.

De licenties worden van persoon tot persoon doorverkocht en hebben volgens Sam Bouchal, woordvoerder van taxifederatie Febet, inmiddels een marktwaarde van tussen de 30.000 en 100.000 euro. Hij zegt dat veel chauffeurs zich diep in de schulden gestoken om dat bedrag neer te leggen en vreest dat het nieuwe taxiplan daar onvoldoende rekening mee houdt, waardoor die investeringen waardeloos worden.

Terugbetalen

Tijdens de onderhandelingen met het kabinet van bevoegd minister Pascal Smet (SP.A) lag het idee op tafel om die investeringen terug te betalen aan de chauffeurs. Dat bleek ingewikkeld, mede doordat de transacties zo weinig transparant zijn.

Minister Grouwels, de voorgangster van minister Smet, deed een poging om de overdracht van licenties transparanter te maken. Wie een licentie wilde overkopen, zou daar voortaan aangifte van moeten doen bij een commissie.

Hoge marktwaarde

Bouchal betreurt dat Smet de lijn van Brigitte Grouwels niet aanhoudt. “Zij erkende dat de taxilicenties niet gratis zijn, in tegendeel, dat ze een heel hoge marktwaarde hebben,” zegt Bouchal. “Maar minister Smet heeft de commissie onvoldoende geconsulteerd.” Dat bevestigt ook Febet-bestuur Ed-Denguir Khalid, die in de commissie zetelt.

Het taxiplan voorziet een belangrijke wijziging van de licenties. Die zouden niet langer aan een auto, maar aan een chauffeur worden gekoppeld. Ook Uber-chauffeurs worden verplicht om een licentie aan te vragen voordat ze aan de slag kunnen.

Voor de nieuwe licenties zal echter alleen een administratieve prijs worden gerekend, wat de peperdure licenties uit het oude systeem plotseling waardeloos maakt.

Het kabinet van minister Smet wil voorlopig niet reageren. Maandag bespreekt de minister het plan met de taxisector en de economische en sociale raad van het Brussels Gewest.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Mobiliteit, taxiplan

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni