Uberconcurrent Heetch nog wel in de lucht

© Belgaimage
| Rudi Vervoort zei eerder dat hij nog voor de zomer van 2021 een ontwerp van ordonnantie over de sector van het betaald vervoer van personen, zowel met een taxi als met Uber of Heetch.

Heetch, de belangrijkste concurrent van Uber die met hetzelfde platformmodel werkt, is nog wel in de lucht. De app is volgens de vereniging van VVB-chauffeurs goed voor bijna een derde van hun ritjes. De rechter viseert in het arrest van afgelopen week enkel Uber.

Onafhankelijke chauffeurs die met een VVB-vergunning werken, vinden klanten via verschillende platformen: via Uber, Heetch en als privéchauffeur. Heetch is volgens Fernando Redondo, voorzitter van de Vereniging van Belgische Limousinechauffeurs, goed voor bijna een derde van de ritjes van de onafhankelijke chauffeurs. Het systeem werkt als volgt: je bestelt via een app met geolocatie, betaalt online of in cash en geeft ook op voorhand begin- en eindlocatie in.

Aanvankelijk zette Heetch zich in de markt als een ‘ridesharing platform’. Maar in 2017 oordeelde toenmalig minister van Mobiliteit Smet (SP.A) dat het om bezoldigd personenvervoer gaat, waar een taxi- of limousinevergunning voor nodig is. "De chauffeurs bij Heetch hadden geen van beiden, en dus voeren ze een illegale dienst uit", zei Smets woordvoerder destijds aan BRUZZ.

Zelfde juridische constructie

Teddy Pellerin, de CEO van Heetch, die op moment van schrijven niet bereikbaar is voor commentaar, legde eerder uit aan L’Echo hoe Heetch het model van Uber heeft geadopteerd.  Net als Uber heeft Heetch een Platform Rider Association (PRA) opgericht, een instrument dat fungeert als tussenpersoon tussen chauffeurs en passagiers. Wanneer een passagier een app downloadt (Uber of Heetch), wordt hij de facto lid van de PRA en kan gemakkelijker ritjes van korte duur maken.

Het is precies dat model dat woensdag door het Brusselse Hof van Beroep frauduleus werd bevonden. De VVB-vergunning is officieel bedoeld voor dienstverlening van minstens drie uur, waarbij er voorafgaand een registratie van ritten moet zijn, een schriftelijke overeenkomst opgesteld moet worden en er achteraf wordt betaald door middel van een factuur. En dat is bij die apps niet het geval. De rechter vond dat Uber hiermee de wetgeving omzeilt.

"We waren op de antwoorden op de bijkomende vragen aan het Grondwettelijk Hof aan het wachten en ineens tovert een rechter dit arrest uit zijn hoed," reageert Redondo. In januari werden prejudiciële vragen gesteld door het Hof van Beroep in het proces dat is aangespannen door de Belgische Taxifederatie (FeBet) tegen Uber en de chauffeurs die met de app UberX werken.

VVB-chauffeurs vragen oplossing

Redondo had verwacht dat er ofwel eerst een antwoord op die vragen zou komen. Ofwel dat de regering voor die tijd het taxiplan  in werking had laten gaan. “Vervoort had zeven  jaar de tijd om het taxiplan in orde te brengen, maar hij bleef uitstellen. Zelfs vandaag – nu het al is goedgekeurd door de regering - heeft niemand van de chauffeurs of hun vertegenwoordigers het in detail kunnen bekijken. Ondertussen valt een deel van ons werk weg.”

Aanstaande maandag zitten vertegenwoordigers van de Vereniging van Belgische Limousinechauffeurs samen met de regering om te spreken over een tijdelijke oplossing. “Als het nog vijf maanden duurt, dan wordt het een bloedbad. Als we failliet gaan moeten we aankloppen bij het OCMW, terwijl veel chauffeurs uit de werkloosheid zijn geraakt dankzij de apps."

"We willen een goed alternatief voor alle chauffeurs en niet voor een kleine minderheid. Als er geen tijdelijk plan volgt om de tijd tot het taxiplan  te overbruggen, dan gaan we een tekst opstellen met onze advocaten. We willen blijven werken en zullen daarvoor acties blijven voeren,” zegt Alfonso.

Uber suggereert zelf wetswijziging

Er gaan binnen de regering stemmen op om een tijdelijke noodwet in te voeren die Uber terug toelaat.

Volgens L'Echo heeft Uber zelf suggesties gedaan voor een wetswijziging, waardoor het platform online zou kunnen blijven. Het gaat om aanpassingen aan de ordonnantie van 1995. Het is het parlement dat dan een wetswijziging zou doorvoeren, en niet de regering. Daarmee kan tijd worden bespaard, omdat een advies van de Raad van State dan niet nodig is. Maar binnen de regering is men niet zeker dat die oplosing juridisch standhoudt.

De regering zit daarbij tussen hamer en aanbeeld. "Taxis Verts gaat het hard spelen en schadeclaimes eisen," zegt advocaat Jean-Yves Cerckel. "Chauffeurs kunnen zich ook bijkomende vragen stellen betreft hun arbeidsrelatie," zegt Cerckel. De vraag is daarbij of chauffeur die met de app van Uber werkt, een werknemer is of als zelfstandige werkt.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?