Ukkel wil weer meer verkeer in Ter Kamerenbos en schakelt advocaat in

© PhotoNews
| Autoverkeer in Ter Kamerenbos.

De gemeente Ukkel zet een volgende stap in de strijd om het Ter Kamerenbos. Een advocaat moet de mobiliteitsstudie van de Stad Brussel grondig bekijken. Schepen voor Mobiliteit Thibaud Wyngaard (Ecolo-Groen) is zelf niet gelukkig met deze demarche.

Wel of geen autoverkeer in het Ter Kamerenbos, het beroert de gemoederen nu al bijna twee jaar. De stad Brussel ziet het bos liever volledig voor voetgangers en fietsers, terwijl de aangrenzende gemeente Ukkel ook graag autoverkeer door het bos de stad in ziet gaan.

Tijdens de eerste lockdown in 2020 sloot de stad Brussel het bos volledig af voor autoverkeer. De gemeente Ukkel spande een rechtszaak aan en kreeg in september gelijk. De rechter erkende dat de afsluiting van de zuidelijke lus van het Ter Kamerenbos “ernstige en moeilijk te herstellen gevolgen” heeft voor het verkeer.

Meer auto's in bos

De gemeente Ukkel wil de implicaties van die uitspraak graag “betonneren”, schrijft de Franstalige krant La Libre. Daarom heeft het college dinsdag een advocaat aangesteld. Die moet de kansen op een nog grotere openstelling van het bos voor automobilisten maximaliseren.

Dilliès hoopt uiteindelijk de heropening van het westen van het bos voor het verkeer te kunnen bewerkstelligen. De burgemeester wil op de Panoramalaan en Groenendaalselaan, het verlengde van de Dianalaan die nu al geopend is voor autoverkeer, ook weer auto’s laten rijden. Daarmee zou de parallelle Waterloosesteenweg, die op Ukkels grondgebied ligt, ontlast kunnen worden.

Concreet moet de advocaat "een oordeel geven over het proces en de conclusies van de studie van de Stad Brussel”. Het gaat om de studie die de stad uitvoert naar de mogelijkheden om het centrum te bereiken zonder de Terhulpensesteenweg.

Schepencollege verdeeld

Binnen het Ukkelse college zijn de meningen over de rechtsgang overigens verdeeld, laat schepen van Mobiliteit Thibaud Wyngaard (Ecolo) weten. MR-Open VLD en CDH zijn voorstander het via de rechter te spelen, Ecolo-Groen wachten liever de resultaten van een studiebureau af dat in 2022 een globale visie op mobiliteit in en rond het Ter Kamerenbos voorstelt.

"Het spijt mij en Ecolo dat er nieuwe acties via justitie volgen. Ik ben van mening dat we met de betrokken gemeentes en het Gewest tot een oplossing moeten komen," besluit Wyngaard.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?