UZ Brussel: 'Tram 9 zal een verademing zijn voor onze gebruikers'

© BRUZZ

Na 3,5 jaar van werken halen ze bij het Universitair Ziekenhuis Brussel opgelucht adem dat tramlijn 9 voortaan voor de deur stopt. "Het zal vooral een verlichting zijn van de verkeersdruk voor gebruikers van onze campus," beaamt CEO Prof. Marc Noppen. De tramlijn wordt zaterdag officieel ingehuldigd in aanwezigheid van koning Filip.

Voor het UZ Brussel en haar patiënten en werknemers, maar ook studenten van de VUB en de Erasmus Hogeschool op de Brussels Health Campus is het goed nieuws dat de werken aan de tram afgerond zijn en er een vlotte verbinding is met het centrum.

"Er zitten toch 2.000 studenten op de campus die deels gebruik maken van het openbaar vervoer. Tot dusver was de verbinding naar het centrum niet zo makkelijk", stelt Noppen.

Van alle patiënten van het UZ Brussel komt bovendien 40 procent uit het gewest en daar komen nog veel bezoekers bij. Voor hen en voor de patiënten die nog goed te been zijn is de tram een nieuwe vervoersoptie.

"Voor de patiënten uit Vlaanderen maakt het niet veel verschil, want de tram stopt voor onze deur. Als die wordt doorgetrokken naar de Heizel en er een Ringtram en een A12-tram komt, dan hebben we een totale verlichting van de autodruk op de campus", zegt de CEO van het UZ. Op het vlak van personeel is ongeveer 12 procent afkomstig uit het Brussels gewest. Het UZ Brussel zet al enkele jaren in op mobiliteit en dat loont.

Modal shift

"Dankzij de maatregelen die we genomen hebben, konden we al een modal shift realiseren. Nog geen 70 procent van onze mensen komt met de wagen naar het werk, terwijl dat vijf jaar geleden nog 90 procent was. Daar hebben we een grote stap gezet met fietspremies, carpoolpremies, terugbetaling van abonnementen openbaar vervoer, parkingbeleid, cambio, noem maar op. Het is een en-en-en-verhaal. We willen graag ons steentje bijdragen aan de verlichting van de autodruk op de wegen", vertelt Noppen.

Toch was het voor het UZ Brussel niet altijd even makkelijk werken in de afgelopen 3,5 jaar tijdens de aanleg van tramlijn 9.

"Die werken hebben zeker een invloed gehad. We hebben duidelijk gemerkt dat we op piekuren 's morgens en 's avonds quasi onbereikbaar waren en dat wie hier was bijna niet weg geraakte. Dat hebben we ook gemerkt in onze actietijdcijfers. Dat was wat minder. Nu die werken voor onze deur klaar zijn zien we al een significant verschil in de actietijd", besluit Noppen. 

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?