Van Eenoo hekelde op Knack.be en op Radio 1 de stijgende populariteit van de SUV. "Iedereen die met verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit bezig is, ziet de opkomst van SUV's met lede ogen aan", zegt ze.
"Dat de SUV-bestuurder hoger zit, geeft hém een veiliger gevoel, maar dat gaat ten koste van de daadwerkelijke veiligheid van voetgangers en fietsers. Achter het stuur van een SUV kun je kleine kinderen vaak niet zien, wat ongelofelijk gevaarlijk is. Omdat SUV's een grotere massa hebben dan andere auto's, is ook de kans dat een ongeval slecht afloopt groter", vervolgt ze in Knack. "En naast objectieve veiligheid bestaat er ook zoiets als een subjectief veiligheidsgevoel. Mensen voelen zich niet veilig in de buurt van grote auto's."
Voetafdruk
Naast veiligheid speelt ook duurzaamheid mee. "SUV's zijn helemaal niet energie-efficiënt, en doen de milieuwinst door verkoop van hybride en elektrische modellen grotendeels teniet. Ondertussen is er in veel steden en gemeenten te weinig parkeerruimte. De populariteit van SUV's zet lokale besturen onder druk om parkeerplaatsen te verbreden, en dat gaat dan weer ten koste van voetpaden of onthardingsprojecten", zegt ze aan Knack.
In navolging van de lage-emissiezones pleit zij voor 'no-SUV-zones' in stadscentra of woonwijken. "We moeten ons afvragen welke auto's we nog willen. Je boodschappen doen en je kinderen vervoeren, kan ook met kleinere exemplaren. Wie heeft écht een SUV nodig? Alleen mensen die in gebieden zonder asfalt wonen of werken, zoals boswachters."
'Niet de oplossing'
VAB heeft begrip voor de oproep om verkeersveiligheid te verbeteren. De mobiliteitsclub wijst erop dat heel wat steden en gemeenten zwaar vervoer al weren en laten omrijden. "We willen ook zelf met voorstellen naar de steden en gemeenten stappen om de verkeersveiligheid te verhogen", zegt woordvoerder Joni Junes.
Maar specifieke categorieën van personenwagens weigeren op bepaalde plaatsen, is volgens de mobiliteitsorganisatie niet de oplossing.