Van den Brandt: ‘Deelfietsen en –steps aanbieden in héél Brussel’

De nieuwe minister van Mobiliteit wil aanbieders van deelsteps en –fietsen op termijn verplichten om in heel het Brusselse gewest te opereren. Vandaag zijn die bedrijven vooral in het centrum en de rijkere gemeenten van Brussel actief.

Verhuurders van zogenaamde deelsteps en –fietsen bepalen vandaag zelf in welke zone ze opereren. Ze kiezen daarbij vooral voor de centrumwijken, de Europese wijk en zijn opvallend vaker aanwezig in gebieden met een welstellende bevolking.

De nieuwe mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) wil daar op termijn komaf mee maken. Dat zegt ze in een interview met onze redactie. “We moeten ervoor zorgen dat de steps in heel Brussel worden aangeboden. Meer mobiliteitsaanbod in bepaalde wijken, dat kan niet.”

Recent bleek nog dat Uber zijn elektrische Jump-fietsen terugtrekt uit vier (deel)gemeenten. Het bedrijf wees erop dat de voertuigen veel vaker vernield werden in Anderlecht, Molenbeek, Koekelberg en Laken. Er was ook sprake van agressie tegen het personeel dat de steps ophaalt en repareert.

Elke Van den Brandt (Groen)

Van den Brandt geeft aan dat ze de verschillende betrokkenen – de bedrijven zelf, de gemeenten en de politiezones – rond de tafel wil brengen om te kijken hoe die problemen kunnen aangepakt worden.

Wie vandaag deelsteps of deelfietsen aanbiedt in Brussel moet daarvoor een vergunning krijgen van het Gewest. Via die vergunning kan dat Gewest ook vastleggen hoe groot de zone van een mobiliteitsaanbieder moet zijn.

Stepaanbieder Lime wachtte overigens niet op de nieuwe criteria. Het bedrijf kondigde dit weekend aan dat zijn ruim 1.000 deelsteps voortaan in heel het Gewest beschikbaar zijn.

Het volledige interview met Elke Van den Brandt leest u vanaf woensdag in het BRUZZ-magazine en online.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?