| In 2018 werden de eerste wegmarkeringen van de fietsstraat aangebracht.

Verenigingen vragen meer aandacht voor fietsers bij heraanleg lanen in Schaarbeek

Renée Vervaet
© BRUZZ
14/06/2023

Het openbaar onderzoek naar de herinrichting van de Lambermontlaan en de Generaal Wahislaan in Schaarbeek loopt donderdag af. Fietsverenigingen GRACQ en de Fietsersbond vragen enkele aanpassingen aan de huidige plannen, om ook in de toekomst de veiligheid en het comfort van de steeds talrijker wordende fietsers te waarborgen.

In 2020 werden tijdelijke fietspaden in twee richtingen ingericht op de grote verkeersas (de zogenaamde corona-fietspaden, afgezet met betonblokken). De heraanleg maakt daar nu definitieve fietspaden van. Het zal het comfort en de veiligheid van fietsers verbeteren.

Voor 2020 was de verkeersas verdeeld in 3 rijvakken voor auto’s. Maar automobilistenverenigingen zijn er minder tevreden mee dat de rijweg van 3 naar 2 rijvakken gaat.

Volgens Thomas De Weer van de Fietsersbond is het huidige plan een soort compromis tussen de twee partijen, 'omdat er weer meer parkeerplaatsen bijkomen en er meer ruimte zal komen voor lokaal verkeer'. De bond vraagt naar enkele ingrepen in het plan.

“Fietsstraten werken alleen als de verkeersdruk op de weg verlaagt”, zegt De Weer. “Daarom vragen we dat de fietsstraten zo worden ingericht dat er alleen lokaal verkeer mogelijk is, en geen doorgaand”.

d8d21bcc-2023-06-14155724-vergunning15pfd1838375-brusselshoofdstedelijkgewest.jpg

| Het traject dat wordt heraangelegd: de Lambermontlaan en een deel van de generaal Wahislaan in Schaarbeek.

De Weer hekelt ook dat de ingrepen vooral aan de noordkant van de as gebeuren, en dat er aan de zuidkant niet veel verandert. “Aan de kruispunten met de Chazallaan en met de Prinses Elizabethlaan verandert er niets, en die zijn net erg onveilig voor fietsers”.

Volgens de fietsverenigingen moet er ook meer globaal nagedacht worden over de inrichting van de grote lanen in Brussel. “We willen meer dan een simpele verbetering. Het aantal fietsers blijft stijgen, we moeten anticiperen op die groei.”

Het tweerichtingsfietspad wordt volgens de plannen 3 meter breed - het wettelijke minimum. De bond vraagt om dit op te trekken naar 4 meter zodat het groeiende aantal fietsers er de nodige ruimte krijgt.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Schaarbeek, Mobiliteit, Lambermontlaan, generaal wahislaan, herinrichting, Gracq, Fietserbond, thomas de weer, corona-fietspaden, fietsstraat, fietsers, fietsveiligheid, lokaal verkeer

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni