Vergunning voor heraanleg Victor Rousseaulaan in Vorst geweigerd

© Pascal Smet via Twitter
| Het opnieuw aan te leggen stuk van de Victor Rousseaulaan.

Het Gewest levert geen vergunning af voor plannen van Vorst om de Victor Rousseaulaan opnieuw aan te leggen. De straat was na twee inzakkingen aan vernieuwing toe. De gemeente wilde van de gelegenheid gebruikmaken om de voetpaden te verbreden - ten koste van 29 bomen. Maar een vergunning kwam er niet, omdat er geen openbaar onderzoek had plaatsgevonden.

De heraanleg was gepland tussen het rondpunt aan de Jupiterlaan en het Hoogte Honderdplein. De gemeente wilde de tweerichtingsbaan van gevel tot gevel - goed voor een totale breedte van 20 meter -herdoen. Voornaamste reden: de slechte staat van het wegdek. Twee wegverzakkingen versperden er de voorbije jaren de circulatie. Dat was ook ongemakkelijk voor de MIVB, want bus 48 moet erlangs om tot bij halte ‘Hoogte Honderd’ te geraken.

20210603_DOORSNEE_VICTOR_ROUSSEAULAAN
© Pascal Smet via Twitter
| Doorsnede van de plannen.

Bovendien moet de straat - in het kader van het gewestelijk mobiliteitsplan Good Move - de actieve vervoersmodi stimuleren. Daarom voorzagen de plannen om de voetpaden van minstens 3,5 meter volledig vrij te maken van obstakels. De 29 bomen op de Victor Rousseaulaan - waarvan er 14 in slechte staat verkeren - zouden daarom worden gekapt. In de plaats komen er achttien nieuwe die geplaatst worden tussen de parkeerplekken.

Na de renovatie zouden zo 34 van de huidige 45 parkeerplekken overblijven. Aan de breedte van de rijweg (12 meter, waarvan minstens 6 meter berijdbaar) wordt niet geraakt om de vlotte doorgang van de MIVB-bussen mogelijk te maken. Het asfalt wordt weliswaar vernieuwd en aan bushalte ‘Hoogte Honderd’ worden nieuwe kaaien van bijna 20 meter lang aangelegd. Daar diende de MIVB al een vergunningsaanvraag voor in.

De gemeente Vorst organiseerde begin vorig jaar twee participatiemomenten om de straatbewoners en handelaren te betrekken. Op de straat ligt ook een school, wat voor bijkomende beperkingen zorgt. De vergunningsaanvraag werd naar Urban opgezonden in augustus 2020. Volgens toenmalig schepen van Mobiliteit Alain Mugabo (Ecolo) had het gewestelijk planbureau zélf gezegd dat een openbaar onderzoek niet nodig was.

Het schepencollege volgde dat advies. “Hoewel we zelf ook verbaasd waren, want dat advies leek ons een hele brede interpretatie van de wetgeving”, aldus Mugabo op Facebook. “En deze dinsdag kregen we vervolgens de melding dat de vergunning geweigerd werd, louter omdat er vooraf geen openbaar onderzoek had plaatsgevonden. Dat is compleet absurd.” Vooral de bomenkap blijkt het struikelblok. En ook de diagonale parkeerplekken zouden niet conform Good Move zijn.

Fietssuggestiestroken

Het renovatieproject zal binnenkort dus in openbaar onderzoek gaan. Dat betekent dat de Vorstenaar nog eens zijn stem kan laten horen. Fietsgezinde verenigingen als 1190/0 en de Fietsersbond of Gracq vinden dat op zo’n brede straat een afgescheiden fietspad hoort. “Er worden geen ingrepen gedaan om het aantal auto’s op de straat of hun snelheid te verminderen”, zegt Joris Vandecruys van 1190/0.

Er worden weliswaar fietssuggestiestroken geschilderd. “Maar dat is niet volgens de geest van Good Move. In residentiële wijken hoor je de autodruk te verminderen door een minimum aan transitverkeer te garanderen. Als dat niet lukt, moet je afgescheiden fietspaden aanleggen. Zeker in een straat die breed genoeg is en oploopt”, zucht Vandecruys. “Het is me een raadsel waarom de gemeente fietsers blijft negeren in hun mobiliteitsbeleid.”

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?