regeerakkoord

Verkeersaandeel fiets moet verdubbelen

© Kevin Van den Panhuyzen-BRUZZ-2
| Fietsen aan Meiser: geen pretje.

BRUZZ analyseert het regeerakkoord voor je, per onderwerp. De Brusselse regering wil het aandeel van de fiets in het Brusselse verkeer de volgende vijf jaar verdubbelen. Dat moet vooral lukken met extra fietspaden en het voltooien van het slabakkende netwerk van fietsroutes.

De fiets is vandaag goed voor circa 7 procent van alle verplaatsingen in het Brusselse verkeer. Het aandeel steeg de voorbije jaren gestaag, van een kleine 4 procent naar 7 procent.

De volgende vijf jaar wil de regering het aandeel van de fiets opnieuw zien verdubbelen. Dat staat in het regeerakkoord. Dat is behoorlijk ambitieus, want van 7 naar 14 procent gaat moeilijker dan van 4 naar 7 procent.

Om die doelstelling te halen wil de regering en mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) vooral veel extra fietspaden aanleggen.

Gewestelijk fietsnetwerk

"De Regering zal aan het begin van de legislatuur en in samenwerking met de fietsersverenigingen een ambitieus investeringsplan opstellen,” lezen we. Dat plan omvat “de systematische aanleg van afgescheiden fietsinfrastructuur op de grote gewestelijke verkeersassen en de wegen die voldoende breed zijn. Het doel is tot een fijnmazig, comfortabel, veilig en ononderbroken netwerk te komen.”

De regering wil ook het gewestelijk fietsnetwerk voltooien. Dat netwerk werd de voorbije jaren wat verwaarloosd: er ontbreken nog stukken en sommige bestaande delen werden niet goed onderhouden. De voorbije jaren kregen de nieuwe afgescheiden fietspaden op onder meer de Kleine Ring meer aandacht. De fietsersbond pleitte hier vorig jaar nog voor een herwaardering van dat netwerk.

Er komen ook meer fietsstallingen.

Budget

Een concreet budget voor de fietspaden of een totale lengte in kilometer wordt niet vermeld. Dat is meteen ook het enige punt van kritiek van de Fietsersbond, die verder enthousiast is over de plannen. "De grote vraag is welke budgetten hier tegenover staan. Een grote ambitie om veel te realiseren (metro, verdubbeling van het aantal fietsers, nieuwe fietsinfrastructuur, …) is een goed begin, voldoende middelen om alles ook op het terrein uit te rollen zijn natuurlijk ook nodig."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?