| (Archiefbeeld)

Verkeersfilters in Lecharlier-wijk in Jette verdwijnen na aanhoudend protest

CD
© BRUZZ
18/10/2022
Updated: 18/10/2022 12.06u

De verkeersfilters in de Lecharlier-wijk in Jette gaan verdwijnen na aanhoudend protest. Dat heeft het schepencollege dinsdag beslist. Mobiliteitsschepen Nathalie De Swaef (Groen) is teleurgesteld: "Wanneer je een project uitvoert, moet je de tijd nemen om serieus te evalueren, en te kijken wat werkt en wat niet."

Het circulatieplan dat de Jetse Lecharlierwijk autoluw moet maken, zorgt al langer voor ongenoegen bij buurtbewoners en handelaars. Begin september startte de eerste fase van de test van het mobiliteitsplan voor de wijk: er kwamen verkeersfilters op de rotonde van het Amnesty Internationalplein en op het kruispunt Lecharlier/Longtin/De Moranville. Omwonenden protesteerden tegen de wijziging van de verkeerssituatie en stelden een petitie op.

Daarom heeft de gemeente Jette besloten om terug te komen op het mobiliteitsplan: de volgende twee fasen van het plan worden niet uitgevoerd, de evaluatiefase komt eerder en er komt een volksraadpleging. In de tweede fase was het voorzien dat de Paul de Mertenlaan een eenrichtingsstraat zou worden tussen de Jetseweg en de Jetselaan en dat de middenberm van de Jetselaan afgesloten zou worden om auto- en tramconflicten te vermijden.

In december volgt dan een vervroegde evaluatie en een grote bevraging onder de inwoners, handelaars en gebruikers van de wijk Lecharlier. Begin 2023 wordt dan beslist of de bestaande herinrichtingen aangepast worden of zelfs zullen verdwijnen.

"Ondanks alle informatie die we hebben verspreid in onze gemeentekrant en via sociale media, hebben veel mensen ons in goeder trouw verteld dat ze niet op de hoogte waren van het project Lecharlier", vertelt burgemeester Vandevivere. "We nemen alle tijd die nodig is, want aan het eind van de rit telt het welzijn van de Jettenaren", vervolgt ze.

Niet akkoord

Verder werd beslist om de verkeersfilters midden november te verwijderen. Die beslissing werd genomen door de meerderheid van het schepencollege. Enkel schepen Bernard Van Nuffel (Ecolo) en schepen van Mobiliteit Nathalie De Swaef (Groen) gaan daar niet mee akkoord. "Wanneer je een project uitvoert, moet je de tijd nemen serieus te evalueren om te kijken wat werkt en wat niet. Dat geldt vanzelfsprekend ook op het vlak van mobiliteit, waar de eerste weken vaak moeilijk zijn omdat mensen hun gewoontes moeten veranderen", zegt De Swaef.

De Swaef benadrukt dat het plan staat voor "een wijk waar kinderen zich veilig kunnen verplaatsen, waar elk vervoersmiddel zijn plaats heeft, maar met een evenwichtig verdeelde en gedeelde ruimte." Volgens de schepen zouden er ook nu al positieve effecten zijn voor de wijk, zoals minder overdreven snelheid, minder lawaai en minder vervuiling.

"Nu aankondigen dat het plan hoe dan ook zal worden ontmanteld, zoals onze meerderheidspartners hebben beslist, getuigt niet van goed bestuur. Het ontmantelen van het circulatieplan Lecharlier zonder de uitkomst van de evaluatie af te wachten, is het ontkennen van de legitimiteit van de besluiten van het college. Het ondergraaft het democratisch debat waarbij ook de mening van wie niet roept, telt", stelt schepen Bernard Van Nuffel nog.

Kuregem

Ook in Anderlecht deed zich een gelijkaardige situatie voor. Op 27 september besloot de gemeente het circulatieplan in de wijk Kuregem terug te draaien door zware kritiek van omwonenden.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni