Tram 51 Van_Haelen op de Alsembergsesteenweg

| Tram 51 Van_Haelen op de Alsembergsesteenweg.

Vijftien straten worden autoluw in Ukkel

ADD
© BRUZZ
09/05/2020

Het Schepencollege van Ukkel heeft donderdag besloten om een vijftiental straten, voor een groot deel in het centrum van Ukkel, autoluw te maken. Zo wil men meer plaats creëren voor de zwakke weggebruikers.

Dat meldt La Capitale

Het gaat om een vijftiental straten, onder meer rond de drukke Alsembergsesteenweg, waar tram 51 maar vooral ook de auto gewoonlijk koning is. Inwoners van Ukkel krijgen zo, in de perimeter tussen de Brugmannlaan, de Floreallaan en de Coghenlaan, meer ademruimte.

Daarnaast zullen ook de wijken Vanderkindere en Bascule minder auto's moeten slikken. Voor fietsers wordt heel wat beweegruimte voorzien door middel van fietsstraten.

Smalle stoeppen

"We willen vooral voorkomen dat te veel mensen het openbaar vervoer gebruiken," zegt Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen). "25 procent van de verplaatsingen in Brussel zijn verplaatsingen van minder dan een kilometer, tweederde minder dan vijf kilometer. Als we verplaatsingen te voet en met de fiets stimuleren, kan dat alleen maar positief uitdraaien," stelt ze. "Intussen hebben zestien gemeenten autoluwe zones aangekondigd."

Thibaud Wyngaard (Ecolo), bevoegd voor de Mobiliteit in de gemeente, is opgetogen. "Het biedt een veilige kader waarin de inwoners van Ukkel zich op een rustige manier zullen kunnen verplaatsen. Om naar school te gaan bijvoorbeeld, of om te gaan winkelen," benadrukt hij in La Capitale. "Heel wat straten in het centrum van Ukkel hebben te smalle stoepen. De maatregelen vormen daar een oplossing voor".

'Tijdelijk'

Burgemeester Boris Dilliès (MR) benadrukt dan weer dat de maatregelen tijdelijk zijn, en opnieuw geëvalueerd moeten worden eens de sanitaire situatie zich stabiliseert.

Zeker is alvast dat de maatregelen tot minstens 30 juni gelden. Borden en bloembakken zullen geplaatst worden op strategische plekken, om het verkeer tegen te houden, en ook parkeerplekken zullen sneuvelen, om meer ruimte te bieden aan de zwakke weggebruiker.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Ukkel, Mobiliteit, autoluw, fietsstraat, zwakke weggebruiker, Elke Van den Brandt, Boris Dilliès

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni