Vlaams Parlement kant zich bijna unaniem tegen Brusselse stadstol

© PhotoNews
| Lydia Peeters (Open VLD), Vlaams minister van Mobiliteit.

Bijna alle partijen in het Vlaams Parlement verzetten zich tegen de mogelijke invoering van een stadstol in Brussel. Ook Open VLD en SP.A, die mee in de Brusselse regering zitten, nemen er afstand van. Groen benadrukt dat het nog gaat om een nota en vraagt de Vlaamse regering om in gesprek te gaan. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters heeft dat overleg ook al gevraagd, maar de Open VLD-minister is duidelijk: "Zet Brussel eenzijdig door, dan zullen we alle mogelijke juridische middelen uitputten."

Het bericht in De Tijd deed de gemoederen vorige week al verhitten. Uit een nota bleek namelijk dat Brussel nadenkt over de invoering van een stadstol. Wie vanaf 2022 de hoofdstad binnen wil, zou een tolheffing en een tarief per gereden kilometer moeten betalen. Dat systeem zou Brussel een half miljard euro moeten opbrengen. Meteen kwam er, zowel uit Vlaanderen als uit Wallonië, forse kritiek op die Brusselse 'pendeltaks'.

'Pestbelasting'

In een actualiteitsdebat in het Vlaams Parlement schaarden zowat alle partijen zich achter die kritiek. Ook Open VLD, nochtans deel van de Brusselse regering, was erg duidelijk. "No pasaran tegen deze eenzijdig opgelegde tol vanuit de Brusselse regering," zei parlementslid Marino Keulen. Ook minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) heeft een duidelijke boodschap voor haar Brusselse collega's: "Het kan niet dat Brussel eenzijdig een platte belastingverhoging invoert die de Vlaming in zijn portemonnee treft en die de Vlaming discrimineert."

Collega-minister Matthias Diependaele (N-VA) herhaalde zijn verzet tegen de Brusselse "pestbelasting". N-VA-parlementslid Annabel Tavernier had het ook over de gevolgen voor de Brusselaars zelf. "Laten we niet vergeten dat Brussel een plaats van ontmoeting is en dat de talloze pendelaars bijdragen aan het economisch weefsel van onze hoofdstad. Ze zijn van een economische meerwaarde en creëren welvaart voor Brussel. De Brusselse regering pest ze nu weg, geeft nu bedrijven een duwtje in de rug om uit de hoofdstad weg te trekken. Dit zet niet alleen inkomsten maar ook veel potentiële jobs op de helling."

Minister Peeters voegt er wel aan toe dat het nog niet gaat om een beslissing van de Brusselse regering, maar om een voorstel dat nog in de studiefase zit. Peeters heeft bij haar Brusselse collega Elke Van den Brandt (Groen) aangedrongen op overleg. Als Brussel toch eenzijdig zou doorzetten, dan zal Vlaanderen "alle juridische middelen uitputten om dat te verhinderen".

Overleg

Ook SP.A, nog een partij die in de Brusselse regering zit, lijkt afstand te nemen van de Brusselse plannen. "Zonder sociale alternatieven voor de auto kan de stadstol er voor ons niet komen," zegt SP.A-fractieleider Hannelore Goeman.

Groen-parlementslid Stijn Bex benadrukt dan weer dat het nog maar gaat om een nota van de Brusselse administratie. Hij vindt dat de Vlaamse regering op op zijn minst "in discussie moet gaan" met de Brusselse collega's.

Alternatieven

Groen en SP.A vinden ook dat de Vlaamse regering dringend meer werk moet maken van investeringen in alternatieven voor de wagen. Maar volgens minister Peeters investeert Vlaanderen deze legislatuur alleen al 800 miljoen euro in alternatieven voor de wagen in de rand rond Brussel, gaande van 100 kilometer aan bijkomende fietsinfrastructuur, tot het Brabantnet met onder meer drie extra tramverbindingen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?