© architectura | De VRT ontkent dat het drukken van de loonkosten de voornaamste reden voor het plan is. "Het effect op die loonkosten is verwaarloosbaar."

Alle VRT-werknemers maken voortaan aanspraak op een salariswagen. Vakbonden en oppositiepartij Groen verzetten zich tegen het aanbod aan de ruim 2.000 personeelsleden om brutoloon in te ruilen voor een leasewagen.

Dat staat dinsdag op de voorpagina van De Morgen.

De raad van bestuur van de VRT zette maandag het licht op groen voor het nieuwe wagenbeleid. Vandaag telt de VRT een 230-tal salariswagens. Voorbehouden aan onder anderen directieleden, middenkader, verschillende schermgezichten en enkele technici die vaak op verplaatsing werken.

Voortaan hebben alle (vaste) personeelsleden recht op zo'n salariswagen. De auto's moeten wel een ecoscore van minstens 68 behalen, zodat enkel benzine-, elektrische en hybride wagens mogelijk zijn. Een tankkaart behoort niet tot het optiepakket.

Volgens de VRT past het nieuwe plan in het vergroenen van de mobiliteit. Volgens VRT-woordvoerder Bob Vermeir geeft dit plan de personeelsleden de kans hun vervuilende auto in te ruilen voor een groener exemplaar. Vermeir benadrukt dat het wagenplan deel uit maakt van een groter mobiliteitsplan. Vast personeel kan bijvoorbeeld ook een plooifiets of elektrische fiets leasen.

Het wagenplan stuit op kritiek van vakbonden ACOD en VSOA, maar ook van oppositiepartij Groen. De voorbije jaren werden juist steeds meer vraagtekens gezet bij de maatschappelijke gevolgen van een genereus autobeleid in bedrijven. De vele bedrijfs- en salariswagens dragen mee bij aan de lange files, slechte lucht, ongevallen en ruimtebeslag, klinkt de kritiek.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Schaarbeek, Mobiliteit, vrt, salariswagens

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni