Wallonië timmert aan vijf fietssnelwegen naar Brussel

© Peter Dhondt-BRUZZ
| Fietscorridors uit Wallonië naar Brussel

De volgende jaren wil de Waalse regering 5 fietssnelwegen aanleggen die aansluiten op Vlaamse fietsroutes naar Brussel. “De opkomst van de elektrische fiets verandert veel.”

Vlaanderen heeft er al verschillende en nu wil ook Wallonië eraan timmeren: fietssnelwegen naar Brussel, of beter gezegd tot aan een Vlaamse route die naar de hoofdstad leidt. De volgende jaren moeten er zo vijf doorfietsroutes ontstaan, meldt La Libre.

Twee van de vijf routes zijn al concreter. Een eerste verbinding volgt vanaf Louvain-la-Neuve en Waver 12 km lang de E411 en sluit vervolgens aan op een Vlaamse route die langs Overijse en het Zoniënwoud op de gewestelijke fietsroute 5 aansluit.

Een tweede route loopt 15 km lang langs de N275 en vormt zo een verbinding tussen Ottignies, Rixensart, La Hulpe en Watermaal-Bosvoorde (en de gewestelijke fietsroute 6). Op Vlaams grondgebied wordt al gewerkt aan een fietspad op dit traject.

De eerste routes zouden tegen 2023 of 2024 af moeten zijn.

In een later stadium volgen dan ook fietssnelwegen uit Waterloo, Eigenbrakel en Tubeke.

De financiering voor de twee eerste projecten zou deels van Wallonië zelf komen (25 miljoen euro), deels van Europa (13 miljoen euro), in het kader van het Europese relanceplan.

Met de fietssnelwegen hoopt de Waalse regering om haar inwoners ook vaker op de fiets te krijgen voor woon-werkverkeer dan vandaag al het geval is.

Fietscorridors uit Wallonië naar Brussel
© Peter Dhondt-BRUZZ
| Fietscorridors uit Wallonië naar Brussel.

Totaalpakket

“Tegelijk willen we ook het aantal auto’s dat naar Brussel rijdt verminderen,” zegt Eric Biérin, woordvoerder van bevoegd Waals minister Philippe Henry (Ecolo) aan onze redactie. "De fietsinfrastructuur maakt daarom deel uit van een totaalpakket, waarin we ook het openbaar vervoer drastisch uitbreiden. Deze legislatuur investeert Wallonië 1 miljard in openbare vervoersmaatschappij TEC. En we hebben steeds meer aandacht voor multimodale knooppunten, waar je verschillende vervoerswijzen kan combineren."

Een en ander is vandaag veel makkelijker door de opkomst van de elektrische fiets. De zuidzijde van Brussel is immers vaak heuvelachtig. “Elektrische fietsen maken het nu veel makkelijker om naar Brussel te trappen,” aldus Biérin. “Fietsen naar het werk wordt nu toegankelijker voor een breder publiek en je kan ook grotere afstanden afleggen. 25 of 30 kilometer fietsen is nu plots wel mogelijk.”

Fietssnelweg F3 verbindt Vlaanderen met Brussel
© PhotoNews
| Fietssnelweg F3 verbindt Vlaanderen al met Brussel.
Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?