© De Lijn

Weyts knipt vleugels van De Lijn

© Belga
16/06/2018
Updated: 16/06/2018 13.06u

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) stelt voor het Vlaams openbaar vervoer in vier lagen op te delen. Daarmee zou hij De Lijn degraderen tot een zuivere uitbater van buslijnen. Dat blijkt uit het voorontwerp van het Vlaams Decreet Basisbereikbaarheid.

Dat schrijft de krant De Tijd, die het voorontwerp kon inkijken.

Weyts wil het openbaar vervoer in vier lagen opdelen. Ten eerste zijn er de treinen van de NMBS. Ten tweede is er het 'stedelijke kernnet' van De Lijn, dat de verbindingen in en tussen de belangrijkste steden verzorgt.

Vervolgens beslist De Lijn niet alleen, want ten derde komt er een 'aanvullend net' buiten de steden, in overleg met vijftien nieuwe 'vervoersregio's. Die vervoersregio's, zoals Antwerpen, Roeselare en Aalst, bieden tot slot 'vervoer op maat' aan via taxicheques, deelwagens of leerlingenvervoer.

'Soloslims' van De Lijn

Volgens het voorontwerp grijpt het Vlaams Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) de macht in het Vlaamse mobiliteitsbeleid. Elke vervoersregio krijgt namelijk een raad, die de regie voor het 'aanvullende net' mag bepalen.

Met de inperking van de rol van De Lijn, die meewerkte aan het decreet, komt Weyts tegemoet aan de vele klachten van lokale overheden over de 'soloslims' van de Vlaamse vervoersmaatschappij.

Vakbond vraagt duidelijkheid

Vakbond ACV zit met veel vragen over de plannen van Weyts. "We willen absoluut duidelijkheid hebben over de toekomst van het Vlaams model van De Lijn en de partners", aldus Jan Coolbrandt, nationaal secretaris vervoer bij ACV Openbare Diensten.

Dat model houdt in dat De Lijn als interne operator functioneert, samen met de verschillende pachters. En daarbij hoort de nodige financiering. "Anders zitten we met een dik probleem en gaan wij onze stem laten horen", waarschuwt Coolbrandt.

Buitenlandse operatoren

Absoluut taboe voor de vakbond is de komst van grote buitenlandse operatoren in Vlaanderen, zoals in Nederland gebeurt met Connexxion. Dat zou nefast zijn voor de prijzen, maar ook voor de loon- en arbeidsvoorwaarden van het personeel, aldus de vakbond.

Bij De Lijn klinkt het dat de plannen van de minister in de conceptnota bereikbaarheid van eind 2015 uitgelegd staan. "Maar alles moet nog politiek besproken worden", aldus nog een woordvoerder van de vervoersmaatschappij.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Mobiliteit, De Lijn, Ben Weyts

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni