Wrevel over fietspadplan voor Anderlechtse Strobloemenlaan

© Google Maps
| De schepen wil een helft van de straat houden voor autoverkeer in twee richtingen, en de andere helft omvormen tot fietspad

De gemeente Anderlecht plant een herinrichting van de Strobloemenlaan in de Vogelzangwijk, bij metrostation Eddy Merckx. De weg telt momenteel twee brede rijstroken, gescheiden door een middenberm. Een daarvan zal omgevormd worden tot fietspad, al bestaat er in de wijk felle tegenstand tegen de plannen. "We moeten de situatie niet dramatiseren," reageert schepen Susanne Müller-Hübsch (Groen).

De gemeente test al sinds 2019 hoe er in de straat een tweerichtingsfietspad aangelegd zou kunnen worden. Daarvoor is een van de twee helften van de Strobloemenlaan afgesloten met betonblokken, tussen de Edelweisslaan en de Lenniksebaan. Het doel is de wijk veiliger te maken voor de inwoners en voor de kinderen die er naar school gaan. Dat schrijft de krant La Capitale.

De plannen van schepen Susanne Müller-Hübsch (Groen) schieten veel inwoners echter in het verkeerde keelgat, die onder meer klagen dat ze door de inrichting moeten omrijden. “We snappen het nut niet van de plannen, er ligt al een fietspad op twintig meter hier vandaan,” zegt Marie-Paule, een inwoonster van de wijk. “Mensen rijden hier amper met de fiets door. Ik heb nog steeds moeite met het spotten van fietsers in de straat.”

Schepen Susanne Müller-Hübsch reageert bij BRUZZ: “Het enige dat dit fietspad zou doen is de wijk veiliger maken voor de scholieren. Het zal voor auto’s mogelijk blijven om de straat langs beide kanten te betreden, alleen zal dat dan op één van de twee helften van de straat zijn.” De schepen wil mensen door de herinrichting aanmoedigen om alternatieven voor de wagen te gebruiken.

Parkeerplaatsen

Door de aanleg van het fietspad zouden een tiental autoparkeerplaatsen verdwijnen. Volgens gemeenteraadslid Françoise Carlier (MR) komt de aanvraag om een fietspad aan te leggen en de straat af te sluiten, van een minderheid in het wijkcomité. “Wij vinden het heel egoïstisch dat de parkeerplaatsen opgeofferd worden, de schepen luistert niet naar de belangen van alle inwoners,” vindt Carlier.

Volgens schepen Müller-Hübsch blijft er ook met het fietspad genoeg parkeerplaats over, onder meer voor de 140 appartementen van het woonzorgcentrum en de flatgebouwen. “We moeten de situatie niet dramatiseren. Ja, er verdwijnen een paar parkeerplaatsen, maar dat blijft minimaal. Het feit dat mensen niet meer zomaar kunnen parkeren zal misschien zelfs meer mensen aanmoedigen om hun auto thuis te laten,” zegt Müller-Hübsch.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?