Files op de Brusselse Ring (R0)

| Files op de Brusselse Ring (R0)

'Zonder controles zal de impact van een snelheidsbeperking miniem zijn'

EC
© BRUZZ
05/06/2020

Ten laatste op 1 september gaat de geplande snelheidsverlaging op de Ring rond Brussel van kracht, wat betekent dat bestuurders nog maximaal 100 kilometer per uur mogen rijden in plaats van 120. Bij verkeersinstituut Vias menen ze dat zo’n maatregel slechts effect heeft als er ook voldoende op wordt gecontroleerd. Vlaams minister voor mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) plant voorlopig nog geen extra handhaving.

De aanpassing van de maximumsnelheid naar 100 in plaats van 120 kilometer per uur werd eind vorig jaar al aangekondigd als deel van het Vlaamse klimaatplan. Eerst zou de snelheidsverlaging in de loop van 2021 worden doorgevoerd, maar vrijdag is aangekondigd dat het al in september gebeurt. Ten laatste op 1 september geldt de nieuwe maximumsnelheid op de hele Ring.

“We willen op tijd beginnen met de uitrol en dan afwachten hoe het loopt”, zegt woordvoerder Aidan Reinquin van Vlaams minister Peeters. Er komt vanaf het eind van de zomer een sensibiliseringscampagne met extra signalisatieborden door het Agentschap Wegen en Verkeer, laat hij weten.

Bij verkeersinstituut Vias hebben ze een aantal jaar geleden al berekend wat de impact van zo’n snelheidsbeperking zou zijn op het milieu en de verkeersveiligheid. “We mogen ervan uitgaan dat die impact op de Ring vrij miniem zal zijn”, zegt woordvoerder Stef Willems van Vias, “want het grootste deel van de dag is de Ring gesatureerd. Een snelheidsbeperking heeft enkel impact als er geen file staat.”

Op de momenten met minder verkeer, zoals ’s avonds, durven chauffeurs op de Ring de huidige snelheidsbeperking al eens aan hun laars lappen. “Als iemand die vandaag aan 140 kilometer per uur op de snelweg vlamt, nog maar 100 per uur mag rijden, krijg je wel degelijk minder uitstoot en zullen de ongevallen minder ernstig zijn”, zegt Willems. “Maar op die momenten zijn er ook minder wagens op het traject, dus is de milieu-impact veel kleiner. Overdag maakt de regel weinig verschil.”

Flitspalen

Willems wijst erop dat een aantal signalisatieborden of sensibilisering niet zullen volstaan om de 100 kilometer per uur af te dwingen. “Een bord zet mensen doorgaans niet zomaar aan om de regels te respecteren”, aldus de Vias-woordvoerder. “In het ideale scenario zorg je ervoor dat er - zeker in het begin van de maatregel - voldoende controles zijn om de mensen te dwingen zich aan de maximumsnelheid te houden.” Dat werd eind vorig jaar ook al door verkeersexperts gezegd aan BRUZZ, toen de maatregel voor het eerst werd aangekondigd.

Het kabinet-Peeters laat weten dat er nog geen bijkomende snelheidscontroles zijn gepland. “Uiteraard blijven alle bestaande flitspalen en trajectcontroles staan en worden die ingesteld op de nieuwe maximumsnelheid”, zegt haar woordvoerder Reinquin.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, Vias, maximumsnelheid, Brusselse ring, Lydia Peeters

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni