'Zwaar transitverkeer uit Vijfhoek weren is maat voor niks'

© Sander de Wilde
| Verkeersborden zullen aangeven dat zwaar transitverkeer niet langer welkom is in het centrum.

De stad Brussel gaat het zware transitverkeer - trucks van meer dan 7,5 ton op doortocht - de toegang tot de Vijfhoek weigeren. Goed voor verkeersveiligheid en mobiliteit, meent schepen Els Ampe (Open VLD). Maar de transportfederatie haalt de schouders op: "Ik verzeker u: geen enkele vrachtwagenchauffeur rijdt door Brussel als hij daar niet moet zijn."

"Het Middeleeuws centrum bestaat uit heel wat kleine kronkelende straten die niet gemaakt zijn voor zwaar vrachtverkeer. Verkeersborden zullen aangeven dat zwaar transitverkeer niet langer welkom is in het centrum. De stad werkt daarenboven samen met de navigatiesystemen die alternatieve routes zullen aanduiden", zegt schepen Els Ampe (Mobiliteit, Open VLD).

Door de vrachtwagens van meer dan 7,5 ton uit het stadscentrum te weren meent het college van de stad Brussel tegemoet te komen aan de vraag van de Brusselaars om de verkeersveiligheid en de mobiliteit in het centrum te verbeteren. Extra toezicht komt er niet. De controle zal gebeuren door de politie zoals die dat nu al doet bij inbreuken op de wegcode.

Maat voor niks

Maar zullen er wel inbreuken zijn? Transportfederatie Febetra mist cijfermatige onderbouwing, "zoals wel vaker", klinkt het. "Men kan perfect weten om hoeveel vrachtwagens het gaat. Daarvoor moet men gewoon de cijfers van de kilometerheffing erbij nemen", zegt woordvoerder Isabelle De Maegt.

Daaruit blijkt volgens haar dat het zware transitverkeer in het Brusselse stadscentrum klein tot onbestaande is. "Ik verzeker u: geen enkele vrachtwagenchauffeur rijdt door Brussel als die daar niet moet zijn."

Het kabinet-Ampe heeft naar eigen zeggen "geen precieze cijfers". "Maar elke vermindering van zwaar transitverkeer door de binnenstad is een verbetering", klinkt het. Ampe zelf wil het volgende kwijt: "Vraag het (of er transitverkeer door de stad rijdt, nvdr.) eens aan de bewoners: veel zware vrachtwagens rijden wel door het centrum en dat is in 2018 gedaan."

Files

Een verbetering van eventueel fileleed, lijkt hoe dan ook niet gegarandeerd. Zelfs indien trucks die het stadscentrum daadwerkelijk als bestemming hebben mee onder het verbod vallen, is een positieve impact op mobiliteit niet verzekerd, klinkt het bij transportbedrijven.

"Indien je een vrachtwagen van 30 ton verdeelt over tien vrachtwagens van 3 ton, krijg je dan meer of minder file?", aldus een vrachtbedrijfsleider.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?