Gatz pompt geld in cultuurpool KANAL tot onvrede van N-VA

© Ivan Put

Vlaams minister voor Brussel en Cultuur Sven Gatz (Open VLD) wil drie jaar lang 250.000 euro per jaar in de toekomstige cultuurtempel KANAL in de voormalige Citroëngarage steken. "Er moet dringend transparantie komen om een bedrag van deze omvang te kunnen rechtvaardigen”, is meerderheidspartij N-VA kritisch.

In juni 2019 beginnen de werken aan het leegstaande Citroëngebouw aan het kanaal in de Stad Brussel. De oude garage moet de nieuwe Brusselse cultuurtempel worden waar zowel plaats is voor internationale kunst als werken van lokale artiesten.

Tot de aanvang van de werken wil het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in maart volgend jaar starten met een tijdelijke programmatie. Daarvoor krijgt het steun van Vlaams minister van Brussel en Cultuur Sven Gatz (Open VLD). Die wil drie jaar lang 250.000 euro per jaar in het project pompen. Dat maakte hij vandaag bekend in de commissie Cultuur in het Vlaamse parlement.

‘Te veel geld voor schimmig project’
“In de eerste plaats geven wij voorrang aan de renovatie van de musea op de Kunstberg zodat de collectie moderne kunst daar opnieuw getoond kan worden", zo begint Brussels parlementslid Cieltje Van Achter (N-VA) haar verhaal. "Dat wil niet zeggen dat wij de Citroënsite zomaar links laten liggen. Net zoals Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) willen wij die een publieke functie geven, maar dat moet wel in alle transparantie gebeuren."

"Vervoort heeft besloten om van de Citroëngarage een bijhuis te maken van het bekende Franse kunstencentrum Centre Pompidou, maar over het financiële en inhoudelijke plaatje rept hij met geen woord. Dat kan niet. Het lijkt ons dan ook niet zinvol dat een Vlaamse minister nu zomaar geld vrijmaakt voor een op dit moment schimmig project. Er moet dringend klare wijn geschonken worden om een bedrag van deze omvang te kunnen rechtvaardigen."

‘Offer is too good to refuse'
Vlaams minister voor Brussel en Cultuur Sven Gatz (Open VLD) geeft toe dat het dossier niet uitblinkt in transparantie, maar vindt dat hij wel moest springen. “Het offer dat nu op tafel ligt is gewoon too good to refuse. Het is noodzakelijk dat er een nieuwe culturele wind waait doorheen deze buurt en dus vond ik het geoorloofd om als minister hier een aanzienlijk deel van mijn budget aan te besteden.”

“Er is bovendien binnen de Vlaamse regering kort overleg geweest hierover. Daarin was de N-VA inderdaad eerder terughoudend, maar als die partij politieke principes boven culturele input wil plaatsen, dan is dat voor hun rekening. Het moet ook gezegd dat het hier niet gaat om een blanco cheque. Er staan wel degelijk kwaliteitsgaranties tegenover. Zo komt er een inhoudelijke controle op het programma van zodra het bekend is”, vertelt de minister.

De klok tikt… of toch niet?
En daar wringt nu juist het schoentje voor de N-VA. "Wanneer komt projectverantwoordelijke Yves Goldstein naar buiten met wat er in KANAL te zien zal zijn? De ex-kabinetschef van Vervoort houdt al maanden meetings met de collega’s van het Centre Pompidou, maar over de resultaten daarvan is nog maar weinig geweten."

“Ik heb meneer Goldstein al meerdere keren ontmoet en ik zat altijd tegenover een gedegen en goed voorbereide gesprekspartner. Hopelijk weten we snel meer”, reageert Gatz.

Opvallend is dat de minister ook niet vasthoudt aan de openingsdatum in maart. “Haast en spoed is zelden goed en dus misschien moet we de tijdelijke invulling van de Citroëngarage misschien verlaten naar de zomer van volgend jaar, of misschien zelfs nog later als een weloverwogen programma ontbreekt”, zo rondt hij zijn betoog af.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook
BRUZZ Magazine
deze week
  • Klimaatactiviste Youna Marette: 'Klimaat is bijna trendy geworden'
  • 1030/0 herdenkt doodgereden journaliste
  • Buurtinformatienetwerk aan de Zavel
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • Superheroes Never Die: Art Spiegelman
  • Taxiwars. De drive van Tom Barman
  • Paying for it: la Brute donne voix aux prostituées
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement