Eerste schoolweek met mondmaskers: 'Vermoeiend en riscicovol, maar waardevol'

© PhotoNews
| Jongeren met mondmasker in het middelbaar onderwijs.

De eerste schoolweek met mondmaskers zit erop voor de Brusselse leerlingen en leerkrachten van het secundair onderwijs. In code geel mochten alle leerlingen weer voltijds naar de les. “Vermoeiend en risicovol, maar het wel waard,” klinkt het.

“Ik keek er echt naar uit om weer voor de klas te staan en alle leerlingen opnieuw te zien, dus ik ben blij dat we in code geel van start konden gaan,” aldus Joblin Sterck (25), leerkracht aardrijkskunde en natuurwetenschappen aan het GO! Atheneum Unesco Koekelberg. “Ik besef ik dat daar wel een bepaald risico aan verbonden is, maar dat is het waard.”

Indien het aantal besmettingen in Brussel niet verder blijft dalen, zou het wel eens kunnen dat de scholen moeten overschakelen naar code oranje. Voor leerlingen vanaf het derde middelbaar zou dat betekenen dat ze nog maar halftijds les op school krijgen. “Ik geef vooral les in de eerste graad, dus mij zou het weinig beïnvloeden, maar voor mijn collega’s zou dat wel jammer zijn,” zegt Sterck.

Stroeve interactie

Door de mondmaskers dreigt de interactie tussen leerkrachten en leerlingen een beetje stroever te verlopen. “Voor mijn vakken valt het nu nog mee,” zegt Sterck. “Maar bij taallessen, waar articulatie erg van belang is, is het masker toch een ongemak.” Enkele leerkrachten op de school vinden het belangrijk dat de leerlingen hun gezicht kunnen zien bij de eerste kennismaking en zetten hun mondmasker dan even af terwijl ze afstand bewaren. “Dat begrijp ik wel,” zegt Sterck. “Maar zelf heb ik ouders die niet in goede gezondheid verkeren dus ik kies ervoor om mijn mondmasker de hele tijd aan te houden.”

Sterck probeert de huidige situatie ook in zijn lessen te betrekken en te kaderen voor zijn leerlingen: “In het vak natuurwetenschappen neem ik de kans om het nut van een mondmasker uit te leggen. Bij aardrijkskunde heb ik het dan weer over verstedelijking en hoe een virus zich sneller verspreidt in de stad,’ vertelt hij. “Bovendien is het leuk voor mij dat we meer buiten les mogen geven: we hebben op de campus veel groen en dan zit ik met de leerlingen midden in de natuur.”

Herhaling en hoger volume

Jad Hamdane (14) is student wetenschappen in het derde middelbaar aan het Atheneum in Koekelberg en keek de afgelopen weken vol spanning uit naar de start van het nieuwe schooljaar: “Ik was blij dat ik weer naar school kon gaan en mijn vrienden weer meer kon zien, al wist ik dat het niet hetzelfde zou zijn,” zegt hij. “Mijn zomer was ook niet zo tof, ik mocht minder doen dan gewoonlijk van mijn ouders, door corona natuurlijk.”

In het secundair moeten alle studenten hun mondmasker de hele dag aanhouden, tenzij ze buiten les krijgen of sporten. “Het is een beetje irritant om de hele dag een mondmasker te dragen. Soms heb ik het gevoel dat ik niet genoeg zuurstof krijg en het trekt ook een beetje aan mijn oren,” vertelt Jad. “In de les versta je ook niet iedereen meteen, leerkrachten moeten zich vaak herhalen of hun volume verhogen.”

Ook Jad zou in het geval dat de cijfers weer stijgen en de minister van Onderwijs code oranje afroept, maar om de week naar school mogen komen. “Dat zie ik echt niet zitten, het is natuurlijk wel logisch dat er meer mis kan gaan als alle leerlingen weer bij elkaar zijn zoals nu,” zegt Jad. “Maar het is moeilijk voor mij om thuis zelfstandig te studeren.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?