Schoolvakanties in Franstalig secundair onderwijs Beatrice, Clément, Jeanne en leerkracht Thierry.
© Catalina Rodriguez/BRUZZ | Schoolvakanties in het Franstalig secundair onderwijs: Beatrice, Clément, Jeanne en leerkracht Thierry.

Geen paasvakantie voor leraren en leerlingen Franstalig onderwijs: 'Nog niet doorgedrongen'

Catalina Rodriguez, Fauve Deldime
© BRUZZ
31/03/2023

Vanaf dit schooljaar hebben leerlingen op Franstalige scholen in maart en april geen paasvakantie, in tegenstelling tot voorgaande schooljaren. En om de herfst- en krokusvakantie met een week te kunnen verlengen, wordt straks ook nog eens de zomervakantie van de Franstalige gemeenschap ingekort van 7 juli tot en met 27 augustus. Drie leerlingen en een leerkracht maken na zeven maanden een tussenbalans op.

Sinds het schooljaar 2022-2023 valt de paasvakantie in Franstalige scholen pas in mei, terwijl die in het Nederlandstalig onderwijs vanavond begint. Dat is het gevolg van een nieuwe vakantiehervorming in Franstalige scholen in Brussel en Wallonië, doorgevoerd door de Franse Gemeenschapsregering in 2021.

Het ‘7+2’-model zou voor een herademing moeten zorgen voor leerlingen en leerkrachten. Daarbij worden zeven weken les gevolgd door twee weken vakantie. De herfst- en krokusvakanties duren een week langer, terwijl de paasvakantie in maart en april is verplaatst naar mei.

De Vlaamse gemeenschap volgde de Franstalige gemeenschap niet in haar beslissing om de schoolvakanties aan te passen. Dat zorgt er nu voor dat sommige families niet of nog moeilijk samen kunnen reizen of dat afspreken met vrienden moeilijker wordt.

Het standpunt van de Vlaamse ouders komt ook niet overeen met dat van de leerkrachten. Uit een bevraging van de Christelijke Onderwijscentrale (COC), de grootste onderwijsvakbond, afgenomen bij ruim 5000 leden, blijkt dat vier op de vijf leerkrachten geen voorstander is van een aangepaste vakantieregeling. Ze vinden ook dat een lange zomervakantie noodzakelijk is om tot rust te komen.

Met de lonkende paasvakantie aan de horizon sprak BRUZZ met drie leerlingen en een leerkracht van het Franstalig onderwijs in Brussel.

Schoolvakanties in het Franstalig secundair onderwijs: Beatrice (18)
© Catalina Rodriguez/BRUZZ | Beatrice (18)

Beatrice (18)

Beatrice rondt haar middelbaar af en bereidt zich voor op een jury aan de school Ecole du Bois Sauvage in Elsene. Ze heeft twee broers die in het Nederlandstalig onderwijs zitten, zelf volgt ze lessen in een Franstalige school. Het gezin van Beatrice ondervond vroeger geen problemen, omdat de vakanties in het Frans- en Nederlandstalig onderwijs overlapten.

Dit jaar is dat anders. “We vertrekken voor Pasen niet meer samen op vakantie, omdat mijn twee broers niet mee kunnen.” Nu de paasvakantie niet overeenkomt, lossen haar ouders het op door Beatrice en haar twee broers apart naar Italië te sturen. “Ik heb het geluk om familie te hebben in het buitenland die ons kan verwelkomen.”

Schoolvakanties in Nederlandstalig en Franstalig secundair onderwijs: Clément (18)
© Catalina Rodriguez/BRUZZ | Clément (16)

Clément (16)

Clément studeert aan het Collège Saint-Hubert in Watermaal-Bosvoorde en is positief over de nieuwe vakantieregeling. "Toen de vakanties maar één week duurden, had ik de indruk dat ik niet genoeg kon ontspannen", zegt hij.

Hij is van mening dat langere vakanties een uitstekende gelegenheid bieden om moeilijke leerstof te herhalen en zich voor te bereiden op de rest van het schooljaar. “Wij hebben vooral doorheen het schooljaar nood aan langere rustmomenten. Dan kunnen wij voldoende stoom aflaten en ons beter voorbereiden op volgende uitdagingen.”

Clément heeft er een kortere zomervakantie voor over: “Het zijn slechts twee weken minder, daar wen je wel aan.”

Schoolvakanties in Nederlandstalig en Franstalig secundair onderwijs: Jeanne (14)
© Catalina Rodriguez/BRUZZ | Jeanne (14)

Jeanne (14)

Jeanne zit in het derde middelbaar op de school Notre Dame des Champs in Ukkel en vindt de nieuwe vakantieregeling niet geweldig. “Mijn vriendinnen hebben op andere momenten vakantie dan ik, dus is het lastiger om af te spreken.” Jeanne voelt de gevolgen van de lange vakanties. “Ik heb het moeilijk om na de vakantie terug te komen, want ik vergeet veel van wat we geleerd hadden.”

Ze zou liever hebben dat haar zomervakantie opnieuw twee maanden duurt en de verlengde vakanties doorheen het jaar blijven bestaan. Met andere woorden alle voordelen en geen van de nadelen.

Ze merkt wel op dat het voor haar ouders een uitdaging is om vakanties in te plannen. “We vertrekken sowieso niet veel op vakantie, maar nu puzzelen mijn ouders meer om passende data te vinden zodat iedereen mee kan.”

Schoolvakanties in het Franstalig secundair onderwijs: leerkracht Thierry (60)
© Catalina Rodriguez/BRUZZ | Leerkracht Thierry (60)

Thierry (60)

Thierry is sinds november 2022 leerkracht chemie en fysica aan het Athénée Charles Janssens in Elsene. Na talloze mislukte pogingen om werk te vinden in de staalindustrie, waagde hij de stap om als leerkracht aan de slag te gaan. Thierry ziet nadelen in de nieuwe schoolkalender, niet alleen als leerkracht, maar ook als vader in een nieuw samengesteld gezin met vijf kinderen.

Als kersverse leerkracht is Thierry van mening dat langere vakanties doorheen het schooljaar de ideale gelegenheid bieden om toekomstige lessen beter voor te bereiden. Volgens hem is dit ook broodnodig, want hij merkt dat leerlingen vaak veel vergeten zijn wanneer ze terugkeren na een vakantieperiode.

Volgens hem zorgt de nieuwe schoolkalender op Franstalige scholen voor chaos. "De rest van de maatschappij draait op de traditionele kalender. Leerlingen in het laatste jaar, die een ijkingstoets van het hoger onderwijs willen afleggen, moeten zich vaak voorbereiden op die toets én op de eindexamens van het middelbaar. Die komen in tijdnood."

De meeste leerlingen zijn volgens Thierry tevreden met de nieuwe schoolkalender, maar daar zou nog wel eens verandering in kunnen komen. “De verkorte zomervakantie is duidelijk nog niet doorgedrongen bij de leerlingen”, vertelt hij. Zij zouden, denkt hij, weleens van mening kunnen veranderen over het nieuwe systeem eens het festivalseizoen opnieuw aanbreekt en ze niet naar de grote optredens kunnen, die meestal eind juni-begin juli plaatsvinden."

Thierry zit als vader van vijf kinderen met de handen in het haar. “Mijn vrouw werkt in de privésector en kan niet zomaar verlof nemen. Vaak moet ik ook werken aan mijn lessen, dus kunnen wij ons niet altijd vrijmaken om tijd te spenderen met de kinderen," vertelt hij. Thierry is dan ook blij te kunnen rekenen op de steun van de grootouders om op zijn jongste dochter te passen. "Maar als zij niet kunnen, dan moet mijn dochter naar een knutsel- of sportstage, en dat brengt extra kosten met zich mee."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Onderwijs, franstalige school, hervorming schoolvakanties, franse gemeenschap

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie