Ben Weyts (N-VA), viceminister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, hier in het Vlaams parlement

| Ben Weyts (N-VA), Vlaams minister van Onderwijs, in het Vlaams parlement.

Kenniscentrum Leerpunt lanceert toolkit voor leerkrachten: 'Houvast bij experimenteren'

© Belga
28/11/2023

Het onafhankelijke kenniscentrum Leerpunt heeft dinsdag een website gelanceerd met een toolkit voor leerkrachten in basis- en secundair onderwijs. "Bedoeling is leraars en directies een houvast te bieden als ze gaan experimenteren met didactiek," zei Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) bij de voorstelling van de toolkit in de Unescoschool in Koekelberg.

Leerpunt werd eind 2022 opgericht en moet de brug slaan tussen wetenschappelijk onderzoek en de klas. De oprichting ervan was een advies van de commissie-Brinckman om de dalende onderwijskwaliteit tegen te gaan. Nu heeft het kenniscentrum dus een website met toolkit klaar, waarmee leerkrachten wetenschappelijke inzichten worden aangereikt over dertig klaspraktijken in lager en secundair onderwijs.

Bij de lancering van de toolkit ging minister Weyts in op de discussies die leven in scholen over didactische methodiek. Scholen gaan aan het experimenteren, bijvoorbeeld door huiswerk af te schaffen, maar die goedbedoelde experimenten zijn niet altijd doeltreffend, zei hij. "Scholen zijn zoekende. We willen leerkrachten hiermee meer houvast bieden. Zodat ze weten welke didactische methoden hun effectiviteit bewezen hebben."

Inspiratie uit Verenigd Koninkrijk

Pedagoog Pedro De Bruyckere, die het kenniscentrum leidt, zegt dat er bij de ontwikkeling van de toolkit te rade werd gegaan bij gelijkaardige instellingen in het Verenigd Koninkrijk (EEF) en Nederland (NRO). Zijn team heeft een toolkit van EEF, op basis van diepgravende meta-analyses en reviews, "niet vertaald maar hertaald," aangepast aan het Vlaamse onderwijs. Daarna werd de toolkit herzien door externe experts en door EEF zelf. Op de website kunnen leerkrachten nu in een oogopslag zien wat de kosten zijn van een methode, de sterkte van de evidentie en de leerwinst die ermee te behalen valt.

Bedoeling is om begin volgend jaar een gelijkaardige toolkit te lanceren voor het kleuteronderwijs. Ook zullen er dan 'leidraden' komen die leerkrachten moeten helpen om bepaalde methodes in de praktijk te brengen.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni