Capaciteit
Lees ook: MIVB heeft 1,2 miljard extra nodig
Vorige week publiceerde het tijdschrift een artikel waarin een anonieme (Franstalige) bestuurder van de MIVB voor die vervlaamsing waarschuwde. Het zit namelijk zo volgens die naamloze bron. Omdat Alain Flausch de laatste tijd veel in het buitenland verbleef, was het in de feiten al de Vlaamse Kris Lauwers die de maatschappij leidde. En bovendien, aldus Le Vif, is de voor de MIVB bevoegde minister Brigitte Grouwels "het paard van Troje van Vlaanderen in Brussel". De leden van haar kabinet die vanwege de overheid in de raad van bestuur zitten, komen alleen maar tussenbeide om voor de Vlaamse belangen te strijden. Ze bepleitten bijvoorbeeld een bus van het station van Jette naar het UZ. Aldus opnieuw de anonieme klager. Openbaar vervoer naar een groot ziekenhuis onzinnig? In het Leuvense passeert ongeveer elke bus van De Lijn op de ziekenhuissite van Gasthuisberg!
Bij Le Vif zouden ze, in plaats van de communautaire toer op te gaan, beter lezen wat Kris Lauwers vorige week in onze krant verklaarde over de prioriteiten voor de MIVB bij de onderhandelingen over de nieuwe beheersovereenkomst: het opdrijven van de capaciteit. Ik denk dat elke gebruiker van de MIVB hem alleen maar gelijk kan geven. Nu ook de studenten weer in Brussel zijn neergestreken, vormen sommige MIVB-trajecten een ware beproeving. Niet omdat die studenten zulke vervelende mensen zijn (al zijn er die het volume van hun iPod wel wat mogen dimmen), maar gewoonweg omdat het met die bijkomende reizigers op sommige tijdstippen ondoenbaar is geworden om nog een beetje comfortabel te reizen. Met tientallen samengepakt op een kluitje: zo ga je spontaan naar het isolement van de auto verlangen.
En dus moet die capaciteit omhoog. En het autoverkeer ontmoedigd worden. Want het is vooral door dat autoverkeer dat trams of bussen moeten afwijken van hun schema en er soms lange tijd geen voertuig te bespeuren valt. En er weer te veel reizigers staan te wachten.
135 miljoen euro, dat is het bedrag dat tegen 2015 wordt uitgetrokken voor mobiliteit in het kader van de herfinanciering van Brussel. Om een performant openbaar vervoer te krijgen, is er nog veel meer geld nodig. De komende acht jaar 1,2 miljard euro, volgens Kris Lauwers. Dat is een gigantisch bedrag. Maar van performant openbaar vervoer in de hoofdstad zal iedereen beter worden.
Lees meer over: Opinie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.