24 november 2019 in Saint-Tropez: de gevolgen van de klimaatopwarming worden voelbaar in Europa

| 24 november 2019 in Saint-Tropez: de gevolgen van de klimaatopwarming worden voelbaar in Europa.

Opinie

Edito: 'Een open dialoog is nog geen klimaatbeleid'

Kristof Pitteurs
© BRUZZ
27/11/2019

Ik moet toegeven dat ik schrok toen ik afgelopen weekend de beelden uit Frankrijk zag. Ondergelopen wijngaarden, wegen die veranderden in kleine rivieren, watervallen van regenwater dat zich een weg baande over rotspartijen.

De gevolgen van de klimaatopwarming worden plots wel heel tastbaar. Dat zeg ik niet, dat zeggen wetenschappers. Door de opwarming van de aarde zal het aantal Europeanen dat getroffen wordt door overstromingen met 86 procent toenemen, las ik in de zomer van vorig jaar in de Standaard. Zij baseerden zich toen op een studie verschenen in het wetenschappelijk tijdschrift Climate. 86 procent. Dat zijn 650.000 mensen per jaar extra.

Willen we een catastrofe vermijden, dan moet de CO2-uitstoot de volgende tien jaar drastisch naar beneden.

"Voor de kilometerheffing er is, zal er nog veel water door een overstroomde Franse wijngaard vloeien"

Kristof Pitteurs, algemeen hoofdredacteur BRUZZ

In dit BRUZZ-magazine leest u hoe Ecolo-staatssecretaris Barbara Trachte daaraan wil meewerken, ook al zijn haar bevoegdheden beperkt. Haar ingreep is eenvoudig: laten we alleen nog bedrijven steunen die de ecologische voetafdruk verminderen. Het lijkt op rommelen in de marge, maar toch is het veelzeggend dat ook Beci oren heeft naar deze ingreep. En ik herhaal het voor de duidelijkheid: de bevoegdheden van de staatssecretaris zijn beperkt.

De echte groene accenten zijn elders te vinden. Bij de kilometerheffing bijvoorbeeld waarover - zo leerden we de voorbije week - een open dialoog bestaat tussen Brussels minister Elke Van den Brandt en Vlaams minister Lydia Peeters. Die open dialoog kwam er nadat er gesproken werd van een afgeslankte kilometerheffing, een kilometerheffing die alleen die mensen zou treffen die een alternatief hebben voor de auto.

En per definitie hebben alle pendelaars die dag in dag uit door de Brusselse tunnels schuiven zo'n alternatief. Dat er gesproken wordt, betekent voor alle duidelijkheid niet dat die aangepaste kilometerheffing er zal komen. Voor het zover is, zal er nog veel water door een overstroomde Franse wijngaard vloeien.

Nu zal ik me niet eens uitlaten over het feit of die er al dan niet moet komen, ik vraag me vooral af hoe we die wereldwijde klimaatopwarming willen aanpakken, wanneer we tussen Vlaanderen en Brussel al niet verder komen dan een open dialoog.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Opinie , klimaatopwarming , overstromingen , klimaatbeleid , Elke Van den Brandt , Lydia Peeters , open dialoog

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni