Jan Jambon (N-VA), Wouter Beke (CD&V), Zuhal Demir (N-VA), Ben Weyts (N-VA), Bart Somers (Open VLD), Hilde Crevits (CD&V), Matthias Diependaele (N-VA), Benjamin Dalle (CD&V) en Lydia Peeters (Open VLD.)

| De Vlaamse regering Jambon I houdt het been stijf over de kilometerheffing

Vlaanderen wil niet over kilometerheffing praten: 'Gaan pendelaars beschermen'

KVDP
© BRUZZ
07/11/2019

Vlaanderen wil met Brussel samenwerken rond grote mobiliteitsdossiers. Maar over de slimme kilometerheffing, die Brussel wil invoeren, valt niet te onderhandelen. "Het huidige Vlaams regeerakkoord voorziet niet in een kilometerheffing voor personenwagens", herhaalde Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open VLD) donderdag. "Dat lijkt me een duidelijk standpunt."

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) had eerder deze week een ontmoeting met haar Brusselse tegenhanger Elke Van den Brandt (Groen). "Daar heb ik reeds meegedeeld dat een invoering van de kilometerheffing niet voorzien is in het Vlaamse regeerakkoord. Dat standpunt is duidelijk", zei Peeters donderdag in de commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken.

Brussel wil die slimme kilometerheffing invoeren - zo staat in het regeerakkoord - en liefst in overleg met de andere gewesten. Ook Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) herhaalde die intentie tot overleg twee weken geleden nog tijdens de voorstelling van het Brusselse klimaatplan.

"Maar zelfs al zouden we elkaar niet onmiddellijk vinden, zullen we vanuit Brussels oogpunt de verkeersfiscaliteit hervormen. Dat is democratisch en politiek verdedigbaar", zei Brussels minister van Financiën Sven Gatz (Open VLD) toen ook, die bovendien aanhaalde dat iedereen die Brussel binnenrijdt op de een of andere manier zal moeten mee betalen.

Ring en Brabantnet

"Ik zal geen bijkomend initiatief nemen voor overleg met het Brussels Gewest op dit vlak (over de kilometerheffing, red.), maar ben wel bereid om met Brussel rond de tafel te zitten om een gemeenschappelijke visie inzake mobiliteit te ontwikkelen", stelde Lydia Peeters vandaag in de commissie.

Zo verwees de minister naar een 'memorandum of understanding' (MoU) tussen beide gewesten. Over zo'n MoU was er in de vorige legislatuur sprake. Daarin zouden beide gewesten vooral afspraken maken over de verbreding van de Ring, maar zo ver kwam het niet. "Vlaanderen is bereid om de gesprekken met het Brussels Gewest inzake het memorandum terug op te starten en wij willen een constructieve samenwerking omtrent mobiliteit", aldus Peeters in de commissie.

Naast de verbreding van de Ring, kan het in die MoU verder gaan over het intergewestelijk fietsnetwerk, overstapparkings, het Brabantnet - waar de Ringtrambus deel van uitmaakt - en andere mobiliteitsdossiers die de gewestgrenzen overschrijden. Over die dossiers lijkt een gemeenschappelijke visie tot op een zekere hoogte wel mogelijk, niet over de slimme kilometerheffing.

'Vlamingen het slachtoffer'

Die kilometerheffing botst in het Vlaams Parlement overigens op heel wat kritiek. "Daarvan zullen de Vlamingen het slachtoffer worden", aldus Vlaams Parlementslid Jos Lantmeeters (N-VA). "Brusselaars zullen er fiscaal voor gecompenseerd worden", zei Wim Verheyden (Vlaams Belang), waarmee hij bedoelt dat Brusselaars minder zwaar zullen worden belast op autobezit.

Maar in Vlaanderen bestaan dergelijke plannen niet. "Een grotere provocatie is niet denkbaar", volgens Verheyden. Zodra er een wetgevend initiatief is in Brussel voor de aanpassing van de verkeersfiscaliteit, overweegt het Vlaams Belang daarom een belangenconflict.

Ook voor vraagstelster Karin Brouwers (CD&V) is de 'compensatie voor Brusselaars' problematisch. Voor haar moet Vlaanderen overwegen om naar Europa stappen, omdat er volgens het CD&V-parlementslid mogelijk sprake zou zijn van discriminatie. "De Vlaamse regering moet op tijd op tafel slaan als die stadstol doorgaat", aldus Brouwers. "We moeten er alles aan doen om de Vlaamse pendelaar te beschermen."

"Het is prematuur om nu al een standpunt in te nemen of we als Vlaanderen naar Europa trekken of niet", reageerde minister Peeters. "Daarvoor wacht ik nog op de verdere plannen van het Brussels Gewest. We gaan de Vlaamse pendelaars wel ten volle beschermen, om te voorkomen dat zij de dupe worden van welke maatregel dan ook."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Politiek, Mobiliteit, kilometerheffing, slimme kilometerheffing, stadstol

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni