Big City 2 Fietsers verkeer BRUZZ ACTUA 1584

|

Het onveiligheidsgevoel stijgt, al is de verkeersveiligheid erop vooruitgegaan. Dat is de conclusie van een enquête van het Vias, het voormalige Belgisch Verkeersveiligheidsinstituut.

Steven Van Garsse BRUZZ 1566

| Steven Van Garsse.

Mogen we victorie kraaien omdat de overheid er eindelijk in slaagt om het aantal verkeersslachtoffers te doen dalen? Ja en nee. Neem nu het Brussel Gewest. Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers is hier de afgelopen tien jaar inderdaad significant gedaald, maar het aantal letselongevallen is in die periode min of meer gelijk gebleven. Veel reden tot juichen is er dus niet.

Afgelopen weekend maaide een dronken bestuurder een fietsend meisje van vijf van het trottoir in Schaarbeek. De maanden voordien waren er al twee andere spectaculaire ongevallen in de Ezelsgemeente, waarbij een jonge vrouw het leven liet. Twee keer was er sprake van vluchtmisdrijf.
De ongevallen zijn symptomatisch voor het autoverkeer in Brussel: wild, ongedisciplineerd en wars van de verkeersregels. Stel dat we het verkeer in Brussel op een doordeweekse dag een moment kunnen bevriezen en alle verkeersovertredingen zouden tellen, dan komen we aan een cijfer met vele nullen. En zo is dat dag in dag uit.

Volgens burgemeester van Schaarbeek Bernard Clerfayt heeft dat met de mentaliteit te maken. Dat zal zeker deels kloppen. Het is het soort je m'en foutisme dat we wel vaker tegenkomen in Brussel.
Maar het komt ook door het voertuig. Wie veilig in de cocon van de auto zit, heeft er vaak geen benul van hoe gevaarlijk de auto voor de zwakke weggebruiker kan zijn.

De lokale besturen moeten ook de hand in eigen boezem steken. Als de verkeersregels aan de lopende band worden overtreden, komt dat ook door het gebrek aan handhaving. Clerfayt heeft zelf toegegeven dat verkeersveiligheid geen prioriteit is, hoewel de bevolking dat wel als zeer problematisch ervaart.

Er zijn maar twee efficiënte maatregelen om het aantal ongevallen écht te doen dalen. Dat is een, in samenwerking met het parket, stringent lik-op-stukbeleid, met mobiele en vaste snelheidscamera’s.
Daarnaast een modal shift, met een prioriteit voor fiets, voetgangers en openbaar vervoer. Wie naast de auto ook de fiets neemt of geregeld te voet gaat, zal meteen begrijpen hoe moordend het autoverkeer kan zijn en zal misschien hopelijk iets doen aan zijn of haar ‘mentaliteit’.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Opinie, Mobiliteit, verkeersveiligheid , Vias

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni