debat

Edito: triviale selfiekunst is een schande voor de stad

© Gemeente Ukkel
| Twee reuzenpoedels van William Sweetlove op het Guido Van Arezzoplein in Ukkel.

Een zondags tochtje langs de Europawijk, Etterbeek en Ukkel is altijd goed om weer vast te stellen hoe treurig het is gesteld met deze prachtige stad. We hebben het nu niet over de lamentabele mobiliteit, de verloedering van het erfgoed of stedenbouwkundige verrommeling, maar over de kunst in de openbare ruimte.

Steven Van Garsse BRUZZ 1566
© Saskia Vanderstichele
| Steven Van Garsse, chef BRUZZ magazine.

Susanne Boerner, Guillaume Bottazzi, William Sweetlove. Ooit van gehoord? Mochten we het vragen aan wijlen Jan Hoet, hij zou eens in de haren krabben. Of aan Dirk Snauwaert van Wiels. Hij zou eens meewarig kijken en overgaan tot de orde van de dag.

Het zijn nochtans de artiesten die deze bestuursperiode aangezocht zijn door drie lokale edielen, in Brussel-Stad, Etterbeek en Ukkel, om de openbare ruimte een extra dimensie te geven.
Maar wat een ellende!

Schepen Marion Lemesre (MR) steunde de handelaars van de Europawijk. Die vroegen een Duitse kunstenares om met keramieken figuren de buurt wat op te fleuren. Die nemen best veel ruimte in, daar aan het Europese Commissiegebouw. Kunst kan je het niet noemen. Hoogstens artisanaat. Het is het soort keramiek dat je in toeristenshops aantreft.

Guillaume Bottazzi maakte een pastelkleurige muurschildering aan het Jourdanplein. "Het mocht niet teveel opvallen" had schepen Jean Laurent vooraf gezegd
© Knauf
| Guillaume Bottazzi maakte een pastelkleurige muurschildering aan het Jourdanplein. "Het mocht niet teveel opvallen" had schepen Jean Laurent vooraf gezegd.

Wat verder aan het Jourdanplein heeft Bottazzi een muurschildering mogen maken. Het mocht niet te veel opvallen, had schepen Jean Laurent vooraf gezegd. Vandaar de pastelkleuren, de ronde vormen. Het is een miskleun geworden waar je niet snel van bekomt. De muurschildering moet de blinde muur van een flatgebouw verhullen, maar door het fresco in flauwe kleuren wordt de foute inplanting van het eighties appartementsblok in de wijk juist benadrukt.

Binnenkort wordt de heraanleg van het Jourdanplein feestelijk ingehuldigd. Gelieve niet te veel in de hoogte te kijken.

European citizens, een kunstwerk de voet van het Berlaymontgebouw en de Archimedesstraat
© Google-BRUZZ
| European citizens, een kunstwerk de voet van het Berlaymontgebouw en de Archimedesstraat.

En dan het Guido van Arezzoplein in Ukkel. Er staan twee oversized rode poedels van William Sweetlove. Blijkt een kunstenaar te zijn van aan de kust die het nihilisme hoog in het vaandel draagt. Vooral het nihilisme van Nietzsche, benadrukt hij. Gelukkig staan de poedels er maar tijdelijk. Ze zullen vast selfies opleveren.

Over smaak valt niet te redetwisten. Dat is waar. Wat is mooi, wat is lelijk. Wat is hoge cultuur, en lage cultuur. En kunnen we nog in die termen spreken?

Het zijn interessante discussies waar je niet meteen een antwoord op zal krijgen. Maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat lokale besturen, of schepenen in dit geval, hun eigen smaak opdringen aan het publiek.

Ze willen een spoor nalaten in de stad. Het territorium afbakenen. Ze denken dat ze daarvoor het plebisciet hebben gekregen van de kiezer. Ze besteden er ons belastinggeld aan, maar zadelen ons en de toekomstige generatie op met trivialiteit.

Kunst in de openbare ruimte zou juist voer moeten zijn voor een publiek debat. Dergelijke beslissingen mogen niet vallen in de beslotenheid van het schepenkabinet. De discussie moet breed gevoerd worden. Organiseer een wedstrijd, betrek er experten bij – Brussel is dé stad van actuele kunst. Laat iedereen erover meepraten.

En wat gekozen wordt, moet prikkelen, moet bakens verzetten, moet ons doen nadenken.
Opdracht mislukt.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?