Potdicht, potdichter

Anne Brumagne
© Brussel Deze Week
06/06/2012
'Pic Nic the Ring and Uplace', staat er ergens op Pic Nic the Streets, de Facebookpagina die in navolging van filosoof Philippe Van Parijs oproept om nu zondag te picknicken op het Beursplein – uit protest omdat de auto zo almachtig blijft in het centrum van Brussel. Ik kan de auteur van die slagzin geen ongelijk geven. Want ook in een heel wijde regio rond het nieuwe shoppingcentrum in Machelen dreigt het autoverkeer nog massaler en dus nog meer nefast te worden dan het nu al is.

Het is jammer dat de Uplace-discussie de voorbije dagen is afgeleid naar de vraag wie de loyaalste partner in de Vlaamse regering is. Want naast de gevolgen voor de bestaande handelskernen is het mobiliteitsvraagstuk hét grote pijnpunt van het hele Uplace-dossier: het mobiliteitsinfarct dat er nu al is op de Ring, en dat nog zal vergroten met Uplace, lijkt danig te worden onderschat.

De woorden van minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) afgelopen weekend in De Standaard klonken onrustwekkend: "Experts hebben dat aspect (mobiliteit, AB) grondig onderzocht. Hun conclusie was dat de Ring inderdaad al heel vaak potdicht zit. Zij zeggen cru gesteld dat de Ring niet nog meer potdicht kan zitten. Dus zullen mensen gedwongen worden het openbaar vervoer te nemen, en daar wordt de komende jaren fors in geïnvesteerd, ook met geld van Uplace, waardoor de extra druk op de Brusselse Ring fel gemilderd wordt."

Lazen we dat echt goed, dat de Vlaamse overheid alleen nog maar de ambitie heeft om de extra druk te milderen? Die druk is nu al vaak niet meer te harden! En dan hebben we het niet eens over de dagelijkse files op de Brusselse Ring zelf, maar over het sluipverkeer in de dorpskernen van Vlaams-Brabant. De 'sluipers' zijn lang niet alleen mensen die naar hun werk vijftien kilometer verderop rijden, maar net zo goed zware opleggers (soms uit verre Europese landen) die de potdichte Ring proberen te vermijden en dan maar met hun gps als kompas een binnenweg langs scholen en parochiezalen zoeken.

Brussel ontsnapt evenmin: hoeveel doorgaand verkeer rijdt er niet dwars door Brussel om de Ring te vermijden? Brussel, waar de auto's in overvolle tunnels terechtkomen en het verkeer weer zijn weg zoekt... over de centrale lanen waar zondag zal worden gepicknickt?

Als Uplace zijn streefcijfer inzake bezoekersaantallen wil halen, dan zal het allicht mensen uit het hele land en zelfs uit het buitenland moeten aantrekken. Ik vrees dat het een illusie is te geloven dat die mensen tram of bus nemen om met hun koopwaar weer huiswaarts te trekken. En dan spreken we over een tram die er nog lang niet is.

Uplace

Winkel- en belevingscentrum Uplace werd in 2009 voor het eerst goedgekeurd door de toenmalige Vlaamse regering, maar verzandde daarna in een jarenlange procedureslag.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Opinie , Uplace

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni