Cargomaatschappijen: 'Gevaar Brusselse boetes nog niet geweken'

© Belga
17/11/2017

De terugkeer van enkele vrachtmaatschappijen naar Brussels Airport betekent niet dat de Brusselse geluidsboetes geen probleem meer vormen. Dat zegt Air Cargo Belgium, de koepelorganisatie van de luchtvrachtsector op de luchthaven in Zaventem. Ook ondernemersorganisatie Voka Vlaams-Brabant is nog niet gerustgesteld.

Vrijdag raakte bekend dat de Slovaakse vrachtluchtvaartmaatschappij Air Cargo Global opnieuw actief is op Brussels Airport, met minstens twee vluchten per week. Zij was in mei weggetrokken omwille van de aanhoudende onzekerheid over de Brusselse geluidsnormen en de mogelijke boetes, zo luidde het toen.

Slotproblemen op de Nederlandse luchthaven Schiphol nopen de maatschappij nu tot een terugkeer. Eerder versterkten al Singapore Airlines en Emirates SkyCargo hun activiteiten in Zaventem omwille van de problemen in Nederland.

'Beter vliegen mét boetes dan helemaal niet'
De Brusselse geluidsboetes zijn dan toch niet zo afschrikwekkend als ze eerst werden voorgesteld zou je dan denken, maar de belangenvereniging van in België gevestigde cargomaatschappijen ziet dat anders.

"De noodgedwongen terugkeer van vliegtuigmaatschappijen betekent niet dat de geluidsboetes van Brussel plots geen probleem meer zijn", zegt Geert Keirens, directeur van Air Cargo Belgium. "Het is alleen nog beter om te vliegen met boetes dan helemaal niet te vliegen."

De maatschappijen kozen volgens hem voor Zaventem, omdat ze de luchthaven al kennen. Dat er de voorbije zes maanden geen enkele nieuwe cargomaatschappij landde in Brussel, is voor Keirens een bewijs dat de boetes nog altijd een bedreiging vormen.

"Het is moeilijk werken als alles om de haverklap verandert. Daarom moeten we nu werk maken van een stabiel kader. Zo kunnen we de maatschappijen die terugkeren ook behouden en nieuwe maatschappijen aantrekken", besluit Keirens.

Fremault : 'Werkgelegenheidschantage'
Voka Vlaams-Brabant zit op dezelfde golflengte als de cargomaatschappijen. "Het klopt niet dat de geluidsboetes plots geen probleem meer zijn", stelt algemeen directeur Peter Van Biesbroeck. "Als er geen plaatsgebrek was in Amsterdam, waren ze ook nu niet teruggekomen. Maar het biedt wel een opportuniteit om ze te behouden, als er gezorgd kan worden voor stabiliteit."

In een interview deze week met BRUZZ Magazine zei minister Céline Fremault (CDH), bevoegd voor de geluidsboetes, dat ze nooit heeft willen ingaan op de 'werkgelegenheidschantage' van Brussels Airport, Voka of anderen.

"Ik denk aan de levenskwaliteit van de Brusselaars. Heel wat luchtvaartmaatschappijen gingen vertrekken, en ik neem er nota van dat ze terugkeren. Het nultolerantiebeleid ging een catastrofe zijn voor de luchtvaart. Die is uitgebleven."

Brusselse geluidsnormen

De verdeling van de geluidshinder rond de luchthaven van Zaventem zorgt voor veel onenigheid tussen de verschillende gewesten. Sinds begin 2017 wil het Brussels gewest haar strengere geluidsnormen laten gelden, maar Vlaanderen heeft daar intussen al twee belangenconflicten tegen ingediend.    

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek, Economie, Brusselse geluidsnormen

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni