Citroen Garage Showroom c Saskia Vanderstichele

'Citroën mag geen tweede Thurn & Taxis worden'

EVC
© brusselnieuws.be
12/03/2015

De aankoop door het Gewest van de Citroëngarage lokt gemengde reacties uit. Yamila Idrissi (SP.A) is blij dat het project voor een museum voor moderne kunst nu vorm krijgt. Volgens de Ecolo-Groenoppositie moet de discussie over de bestemming echter nog beginnen. Arau pleit voor de bewaring en renovatie van de werkateliers.

Dat het Brussels Gewest de aankoop van de Citroëngarage eindelijk rond heeft gekregen, vindt Ecolo-Groen goed nieuws. Toch roepen de oppositiepartijen de Brusselse regering op om "zo snel mogelijk een open en participatieve dialoog te openen over de toekomst van de Citroëngarage, zodat dit een echt stadsproject wordt."

Voor de groenen mag men er niet zo maar van uitgaan dat de bestemming een museum voor moderne kunst moet zijn. "Met zijn architecturale kwaliteiten en zijn strategische ligging heeft het Citroëngebouw een enorm potentieel om hét symbool te worden voor de ontwikkeling van de kanaalzone en van de stad", zegt parlementslid Arnaud Verstraete.

"Het gebouw, op het kruispunt van Brusselse wijken in volle ontwikkeling, verdient een globale visie, die de kansen grijpt die daar zowel op sociaal, cultureel als op economisch vlak liggen." En die kansen liggen volgens Verstraete in de creatieve economie, werkgelegenheid en vorming.

Bekijk de reportage van tvbrussel:

'Culturele info'
Stedenbouwkundige vereniging Arau, die in de jaren 1990 tevergeefs ijverde voor de klassering van de hele site, pleit nu voor de bescherming ervan. Niet alleen van de showroom dus, maar ook van de ateliers.

“Het neerpoten van een culturele Ufo gewijd aan elitaire cultuur zou door de Molenbekenaren, gezien de vele problemen waarmee ze kampen, als negatief gepercipieerd worden”, aldus Arau. “Kijk maar naar wat er gebeurt met Thurn & Taxis, gebarricardeerd achter hekken en VIP-parkings." Voor Arau moet de bestemming van de ateliers in het verlengde liggen van de industriële geschiedenis van het gebouw: kleine bedrijven, co-workingruimten. In de showroom zouden dan weer kunstgaleries kunnen komen die een band hebben met de stad.

Vlaams parlementslid voor Brussel Yamila Idrissi (SP.A), voortrekster van het Museum aan het Kanaal (MAK) is heel blij met de beslissing, “waarvoor ik al jaren aan de kar trek”, zegt ze aan brusselnieuws.be. De onduidelijkheid over de inhoud van het museum schrikt haar niet af. "Er zijn voldoende privé-collecties moderne en hedendaagse kunst in Brussel. De aankoop van het gebouw is een eerste stap."

Bijna 100 ontslagen
Net vandaag raakte bekend dat de invoerder van groep PSA, fabrikant van de automerken Peugeot en Citroën, 96 van zijn Belgische medewerkers gaat ontslaan. De reorganisatie werd woensdag bekendgemaakt op een bijzondere ondernemingsraad op de hoofdzetel in Eigenbrakel.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Politiek, Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni