Deze zomer zal de Rogiertunnel opnieuw waterdicht gemaakt worden. Daardoor zou de grondige renovatie wachten tot 2022. Dat zei Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet maandag bij de voorstelling van het meerjareninvesteringsprogramma voor de beveiliging en renovatie van de wegverkeerstunnels in de bevoegde parlementscommissie. De meeste lange tunnels worden de komende 10 jaar grondig aangepakt.

Bijna alle lange tunnels in het Brussels gewest worden in een tijdspanne van 10 jaar gerenoveerd, zo blijkt uit het meerjareninvesteringsprogramma. Smet benadrukte dat het programma de aanbevelingen van de bijzondere tunnelcommissie volgt, zoals gesystematiseerde inspecties en een jaarlijkse actualisering van het investeringsprogramma.

Het investeringsprogramma omvat twee scenario's: het eerste waarbij enkel voor de renovatie van de Leopold II-tunnel gebruikt gemaakt wordt van een PPS-construcie, en het tweede waarbij ook voor de Belliard- en Wettunnel deze financieringstechniek gehanteerd wordt.

50 tot 60 miljoen per jaar
De kosten voor renovatie bedragen voor de komende 15 jaar 50 tot 60 miljoen euro per jaar, stelde Pascal Smet. Hij wees erop dat er momenteel gewerkt wordt aan de Stefania- en Montgomerytunnel. Voor dit en volgend jaar zijn ook voorlopige werk gepland aan de Troon- en Naamsepoorttunnel, terwijl deze zomer de waterdichtingswerken aan Rogiertunnel gebeuren, zodat de grondige renovatie tot 2022 kan wachten.

De Hallepoorttunnel wordt als eerste grondig gerenoveerd. De werkzaamheden zouden over een jaar moeten beginnen. Tegen eind dit jaar dient het bestek van de Leopold II-tunnel gepubliceerd te worden, om de werf vervolgens in 2018 te kunnen lanceren. In de jaren 2019-2020 worden zowel de Wet- als de Jubelpark- en de Belliardtunnel aangepakt. In de planning worden die samen genomen omdat ze structureel verbonden zijn.

Daarna volgen nog de Montgomerytunnel en de Troontunnel. Voor de Reyers Centrum-tunnel (2028) en de Baljuwtunnel (2030) zijn de renovatiewerken niet zo dringend.

De minister wees erop dat omwille van het behoud van de mobiliteit er enkel 's nachts en tijdens de vakanties gewerkt worden.

Bijkomend personeel
Smet benadrukte nog dat er bijkomend gespecialiseerd personeel voor Brussel Mobiliteit zal aangeworven worden voor de renovatie van de tunnels. Om hoeveel mensen het gaat, maakt momenteel deel uit van een externe audit.

Voor het opmaken van de bestekken en het uitvoeren van de nodige studies zal Brussel Mobiliteit de hulp inroepen van een assistent met specifieke technische deskundigheid. Het programma voorziet ook dat de renovatiewerken zullen opgevolgd worden door een politiek opvolgingscomité en door een intern directiecomité binnen Brussel Mobiliteit.

De Brusselse regering stemde vorige week ook in met een hervormingsschema voor Brussel Mobiliteit, terwijl er gewerkt wordt aan het uitwerken van een crisis- en communicatiecentrum waarbij de verschillende actoren inzake mobiliteit en veiligheid verenigd worden.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni