Groen en Ecolo willen dieselban al in 2025

© Cleo Decoster-BRUZZ
| Ouders en leerlingen sluiten als protest tegen de slechte luchtkwaliteit de Vlaamsepoort af.

Groen wil het verbod op dieselwagens vijf jaar in Brussel vroeger doorvoeren dan voorzien. Daarvoor dienden zij een resolutie in bij het Brussels parlement, die dinsdag aan bod komt. "In Parijs is er al een verbod in 2024, zoiets moet in Brussel ook kunnen", verklaart Annemie Maes, die voor Groen in het Brussels Parlement zit.

Momenteel legt Brussel zichzelf een dieselban op tegen 2030, maar dat is niet ambitieus genoeg volgens oppositiepartijen Groen en Ecolo. Dieselwagens zijn de grootste NO2-uitstoters, een giftige stof. Het kan zorgen voor problemen aan de luchtwegen en hart- en vaatziektes. Dieselwagens stoten ook veel fijnstof uit. Het dieselverbod moet er dan ook sneller komen volgens de groenen.

“Andere grote steden in Europa leggen de lat hoger. In Parijs komt er een dieselban tegen 2024, als dat voor hen mogelijk is, moet dit met het juiste beleid in Brussel ook lukken.” zegt Annemie Maes.

Brussel kiest 2018 Groen Jette Annemie Maes plaats 4

Voor wie net een dieselwagen heeft gekocht, zou dat wel eens een probleem kunnen zijn. Al nuanceert Maes. “De gemiddelde levensduur van een wagen is zeven à acht jaar. Als wij nu een duidelijk signaal geven dan is er voldoende tijd voor producent en consument om zich aan te passen aan het plan.”

Ze pareert ook de kritiek dat het net de minder kapitaalkrachtige mensen zijn die hier de dupe van worden. “Een studie heeft ook aangetoond dat het grootste deel van de vervuilende dieselwagens niet in handen is van mensen die het financieel niet zo breed hebben", zegt ze. 

"Het zijn vooral de tweede of derde wagens in een gezin, waarbij deze aan zoon of dochter wordt gegeven. Deze mensen moeten we aansporen om voor een ander alternatief te kiezen, zoals het openbaar vervoer of een deelauto. Zeker in een verstedelijkt gebied zoals Brussel", aldus Maes.

Mogelijkheid tot overgangsperiode

Het voorstel staat dinsdag op de agenda, dan wordt het besproken. Als er geen vraag komt voor amendementen zal er ook direct over gestemd worden. Aangezien Groen en Ecolo in de oppositie zitten, zal het geen gemakkelijke klus zijn voor hen om hier een meerderheid voor te vinden.

Ze willen zich alleszins flexibel opstellen en staan open voor verandering aan hun resolutie. Maes: “Er is bijvoorbeeld een mogelijkheid tot een overgangsperiode tussen 2025 en 2030 voor uitzonderlijke gevallen of bepaalde wagens. Het streefdoel moet echter 2025 blijven."

2040

Ook oppositiepartij MR doet een voorstel om het aantal dieselwagens te beperken. Parlementsleden Anne-Charlotte d'Ursel, Abdallah Kanfaoui en Jacques Brotchi viseren de dieselwagens van de publieke sector, zoals vuilniswagens en vrachtwagens van gemeentediensten.

De hele operatie moet, volgens het voorstel van de MR, in 2040 rond zijn. Tegen dan mogen voor de MR geen dieselwagens meer rijden voor de overheid. "Elk voorstel om het aantal dieselwagens te verminderen is in principe een goed voorstel," reageert Annemie Maes van Groen. "Maar 2040 is wel erg laat en niet erg ambitieus."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?