Groene schepenen in Brussel-Stad geven wagen met chauffeur op

© PhotoNews
| Burgemeester Philippe Close (PS) (midden, red.) behoudt zijn wagen met chauffeur wel.

De vier schepenen voor Ecolo-Groen in Brussel-Stad doen afstand van de wagen met chauffeur die bij hun functie hoort. Burgemeester Close behoudt zijn wagen en laat de PS-schepenen kiezen. "Niets nieuws onder de zon, MR deed hetzelfde in 2012", reageert liberaal oud-schepen David Weytsman. 

In het Brussels Gewest is Brussel-Stad nog de enige gemeente waar naast de burgemeester ook schepenen recht hebben op een wagen met chauffeur. Maar dat privilege laten de vier kersverse groene schepenen van het nieuwe stadsbestuur (Benoît Hellings, Arnaud Pinxteren, Zoubida Jellab en Bart Dhont) aan zich voorbijgaan.

Close behoudt wagen

Benoît Hellings wil de vele verplaatsingen als schepen maken met alternatieve vervoersmiddelen. “Ik denk daarbij aan het openbaar vervoer en de fiets. Maar aan de vele vormen van autodelen die er vandaag bestaan. Het lijkt mij wel een goed idee dat er nog een voertuig beschikbaar is voor noodgevallen”, zegt hij aan RTBF.

Burgemeester Philippe Close (PS) denkt er voorlopig niet aan om zich in de 32 vierkante kilometer die Brussel-Stad groot is te verplaatsen zonder auto. Aan de vier PS-schepenen en OCMW-voorzitster Karine Lalieux geeft hij geen advies. “Zij moeten voor zichzelf uitmaken of ze zonder kunnen of niet.”

Weytsman (MR): ‘Niets nieuws onder de zon’

In het bestuursakkoord voor de volgende legislatuur staat dat de stad het aantal auto’s die in gebruik zijn door personeel of vzw’s verbonden aan de stad wil verminderen.

Daarvoor moet er een aanpassing komen van het fiscaal kader voor gemotoriseerde voertuigen, ten voordele van initiatieven die autodelen promoten en wagens met een hoge ecoscore. Het college wil dat bundelen in een mobiliteitspakket en zal dat weldra voorstellen aan alle medewerkers.

Brussels gemeenteraadslid en voormalig schepen David Weytsman (MR) wijst er op Twitter op dat zijn partij in 2012 al de beslissing nam om niet langer gebruik te maken van een dienstwagen. “Niets nieuws onder de zon”, luidt zijn conclusie en dat geldt volgens hem ook voor het groene idee om meer gebruik te maken van deelwagens.

“Er zijn nu al een viertal deelwagens beschikbaar die iedere schepen kan reserveren wanneer die dat wenst. Zelf gebruik ik voor mijn professionele verplaatsingen al langer de fiets en het openbaar vervoer”, aldus Weytsman nog in een reactie aan BRUZZ.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Nieuws uit Brussel in je mailbox?