Meerderheid én kanttekeningen voor lage emissiezone

© Bart Dewaele

De invoering van de lage-emissiezone (LEZ) in het Brussels gewest kan op een zeer ruime meerderheid rekenen in het Brussels Parlement, maar zowel vanuit de oppositie als vanuit de meerderheid klonken er vrijdagvoormiddag tijdens het plenaire debat heel wat kritische geluiden.

"Dit is een belangrijke stap, maar onvoldoende voor een betere luchtkwaliteit", vatte Jef Van Damme (sp.a) het samen. De stemming over het ontwerp van ordonnantie volgt later op de dag.

Vanaf 1 januari wordt het volledige Brussels gewest een lage-emissiezone, wat betekent dat dieselvoertuigen met Euro1-norm of zonder Euronorm niet meer kunnen rondrijden in Brussel. De jaren nadien worden de normen geleidelijk verstrengd. Een overtreding wordt bestraft met een boete van 350 euro, maar er geldt een overgangsperiode van 9 maanden, zodat de boetes pas vanaf 1 oktober geheven worden.

Overtredingen worden vastgesteld met ANPR-camera's (met nummerplaatherkenning). Er zijn een aantal afwijkingen voorzien en burgers kunnen ook een dagpas aanvragen - voor 35 euro, maximaal 8 per jaar. Onder meer bromfietsen, scooters, vrachtwagens, mobilhomes en oldtimers vallen niet onder de LEZ.

'Autofiscaliteit moet ook groener'
Jef Van Damme betreurde dat de LEZ niet de vorige legislatuur werd ingevoerd door de regering met de groenen erin. De kritiek van Ecolo en Groen over het uitstel van negen maanden vond hij dan ook misplaatst. Net als Paul Delva (CD&V) riep hij minister van Financiën Guy Vanhengel (Open VLD) op om snel werk te maken van de vergroening van de autofiscaliteit.

Liesbet Dhaene (N-VA) betreurde dat de regering zo traag gewerkt heeft. Er kan pas nu een advies van de privacycommissie gevraagd worden over de databank, wat nodig is om de controle en sanctionering via de ANPR-camera's effectief te laten functioneren. "U heeft uzelf negen maanden meer gegeven voor de uitrol van de LEZ. Hopelijk gebruikt u deze tijd en begint u er snel aan", aldus de N-VA'ster.

Voor Annemie Maes (Groen) is de overgangsperiode van 9 maanden te lang. "De boetes worden dus pas vanaf 1 oktober uitgeschreven, twee weken voor de gemeenteraadsverkiezingen. Wie zal dat doen?", vroeg ze zich af. Ze pleitte ook voor de afstemming met de andere LEZ's in het land om geen verwarring te creëren bij de autobestuurders. Brommers, scooters en vuilniswagens moeten volgens haar ook onder de ordonnantie vallen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

--- OPROEP. Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en maak kans op een waardebon. Meer info en inschrijven

 

Lees meer over
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?