Oppositiepartijen hebben nog twijfels bij circulatieplan Vijfhoek

© GoodMove/Stad Brussel
| Het nieuwe circulatieplan in de Vijfhoek volgens GoodMove.

De Brusselse oppositiepartijen zijn niet onder de indruk van het circulatieplan van de Vijfhoek dat schepen voor Mobiliteit van de stad Brussel Bart Dhondt (Groen) donderdag voorstelde. De liberalen van MR en Open VLD vinden dat de stad de handelaars te veel in de steek laat, terwijl N-VA niet vindt dat het verkeer er veiliger op wordt.

De oppositiepartijen zijn het er mee eens dat zwaar transitverkeer uit de stad moet wegblijven, maar daarnaast zijn er nog twijfels. Bij de liberalen is de boodschap duidelijk: "Neen tegen een nieuw ingesloten stuk land. We hebben een handelsplan nodig en niet het zoveelste circulatieplan", stelt Brussels parlementslid en gemeenteraadslid David Weytsman.

De liberalen vinden dat de burgers te weinig betrokken zijn bij het nieuwe circulatieplan. "De stad doet voor de zoveelste keer aan fake participatie", zegt Open VLD-gemeenteraadslid Els Ampe. Bovendien komen de nieuwe wijzigingen, die in augustus ingaan, voor de liberalen te vroeg. "De inwoners en handelaars van de vijfhoek komen nog maar net uit een gezondheidscrisis die hen zwaar getroffen heeft", stelt Weytsman.

'Niets voor verkeersveiligheid'

De Brusselse N-VA vreest dat het circulatieplan niet voor minder verkeer zorgt, maar dat automobilisten op "omslachtigere wijze de stadskern gaan doorkruisen". De vraag rijst bij de Vlaams-nationalisten daarom of de verkeersveiligheid wel verbetert.

"Op een aantal autovrije zones na doet het circulatieplan in feite niets voor de verkeersveiligheid. Het grote probleem in Brussel is dat fietsers en automobilisten te vaak de rijbaan met elkaar moeten delen. Er moet een netwerk van afgescheiden fietspaden komen", aldus Cieltje Van Achter, fractieleidster in het Brussels Parlement.

Gemeenteraadslid in de oppositie Bianca Debaets (CD&V) heeft het over een "circulatieplan met positieve elementen", maar is ook kritisch. "Er moet wel een evenwicht blijven tussen alle vervoersmiddelen en met dit nieuwe plan lijkt het erop dat Groen de auto helemaal in de ban wil doen. Ook voor de handelaars en de horecasector die net na een moeilijke periode terug recht krabbelen, moeten we voorzichtig zijn. Met dit plan bestaat het risico dat een deel van het cliënteel uit het centrum uitwijkt naar winkelcentra in de rand of zelfs buiten het gewest."

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?