‘Prijs bewonerskaart in Schaarbeek mag verviervoudigen’

© Open VLD
| Quentin van den Hove (Open VLD).)

Schaarbeeks schepen Quentin van den Hove (Open VLD) is van mening dat de huidige prijs van de bewonerskaart in Schaarbeek geen enkel positief effect heeft op de mobiliteit in Schaarbeek. Volgens de schepen mag de prijs zelfs verviervoudigd worden. “We willen impact, niet enkel een belastingsverhoging.”

Quentin van den Hove, Schaarbeeks schepen van onder meer Bevolking, Burgerlijke Stand en Internationale Betrekkingen, wil stappen zetten om de parkeerproblemen in Schaarbeek op te lossen. “Zonder car bashing moet er een oplossing komen op basis van een duidelijke analyse van vraag en aanbod,” aldus de schepen.

Vandaag betaalt elke autobezitter in Schaarbeek 28 euro per jaar voor een bewonerskaart. Volgens de schepen mag dit bedrag fors omhoog op voorwaarde dat de opbrengst hiervan onder andere ook terugvloeit naar mobiliteit. “Iedereen wil een parkeerplaats voor de deur. We geven meer parkeerkaarten dan er parkeerplaatsen zijn en dat is ronduit belachelijk. Een juiste prijs van de parkeerkaarten moet de balans van vraag en aanbod in evenwicht brengen. De prijs mag zelfs naar 120 euro,” klinkt het.

“Hier en daar valt het idee van 60 euro voor een bewonerskaart. Maar die verdubbeling zal niet het gewenste effect hebben,” aldus van den Hove. “Sommige politici verhogen prijzen alleen om aan greenwashing te doen. Dat kan niet de bedoeling zijn. Wat we nodig hebben is de juiste prijs om impact te hebben, geen loutere belastingsverhoging.”

Onderzoek

Zelf is schepen van den Hove niet bevoegd voor de materie. Schaarbeeks schepen van Mobiliteit Adelheid Byttebier (Groen) is dat wel. “Er zullen nog wel meer voorstellen hieromtrent geformuleerd worden omdat we momenteel volop bezig zijn hieraan te werken,” vertelt ze. “Zowel op gewestelijk als op lokaal niveau zijn er momenteel constructieve gesprekken gaande over het parkeerbeleid.”

“Op dit moment zijn er inderdaad 29.516 bewonerskaarten voor zo’n 24.476 plaatsen,” aldus Byttebier. “Maar dat wil niet zeggen dat zo’n 5.000 auto’s geen plaats vinden: soms nemen mensen met een garage een bewonerskaart opdat ze overal in Schaarbeek makkelijk kunnen parkeren. Een studie moet beter aan het licht brengen hoe de situatie precies in elkaar steekt. Daarom bestelden we zowel studies voor het on-street als voor het off-street parkeren.”

“De resultaten van het onderzoek naar het on-street parkeren worden deze zomer verwacht. Wat het off-street parkeren betreft, identificeerden we intussen al heel wat mogelijke locaties die we samen met onze partner zullen benaderen om extra parkeermogelijkheden te creëren.”

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?