Reacties Iris 2: 'En in de praktijk?'

© brusselnieuws.be
10/09/2010
De Brusselse Raad voor het Leefmilieu (Bral) vraagt zich af hoe het mobiliteitsplan Iris 2 nu echt concreet zal gemaakt worden. De fietsersbond heeft genoeg ambitieuze langetermijndoelstellingen gezien en wil meer concrete maatregelen meteen. De VAB vindt het plan vooral logisch. Touring van zijn kant wijst op enkele belangrijke voorwaarden die niet ingevuld zijn.

"Vroeger werd er over 10 procent marktaandeel voor fietsers gesproken tegen 2010 (terwijl het er nu hooguit 4 zijn, nvdr), dat werd dan 15 tegen 2015 en nu is het 20 procent tegen 2020," klinkt het bij de fietsersbond.. "De ambitie wordt altijd groter, maar het wordt wel opgeschoven in de toekomst. We moeten vandaag beginnen met een goede fietspolitiek en met het aanleggen van fietspaden."

Bral: 'Meer maatregelen nodig om autogebruik te ontmoedigen'
"De doelstelling om het verkeer met een vijfde te verminderen juichen wij natuurlijk toe," zegt Jeroen Verhoeven van Bral. "Maar dat idee is ook niet nieuw. De vraag is vooral hoe de maatregelen van het akkoord deze keer wel in de praktijk geïmplementeerd gaan worden. In het verleden zijn al veel initiatieven spaak gelopen omdat de gemeenten niet mee wilden."

Het is nog niet duidelijk in welke mate het Gewest de financiering van de gemeenten zal koppelen aan het al dan niet toepassen van het mobiliteitsplan. Dat bevat op het eerste zicht ook weinig dwingende maatregelen om mensen uit hun auto te krijgen.

"De stadstol gaat in de koelkast en de kilometerheffing wordt op de lange baan geschoven. Waarom wachten op de voltooiing van het GEN? Het plan mikt vooral op de uitbreiding van het openbaar vervoer maar het is twijfelachtig of dat voldoende zal zijn om de mensen hun auto te doen laten staan. Daarvoor heb je volgens ons meer maatregelen nodig die het autogebruik ontmoedigen. Vreemd is ook dat er nog geen akkoord is over het Meiserplein. Daar een autotunnel aanleggen zal toch weer extra verkeer aantrekken."

VAB: 'Minder verkeer is ook gunstig voor automobilisten'
"De maatregelen in Iris 2 zijn logisch," vindt Maarten Matienko van VAB. "Het verkeer in de stad moet verminderen om de leefbaarheid te verbeteren en stadsvlucht tegen te gaan. Hoe minder mensen in de stad wonen, hoe meer het verkeer toeneemt. Als het verkeer vermindert, zal de bereikbaarheid van de stad ook verbeteren voor automobilisten. Dat zie je ook in buitenlandse steden die het verkeer beperkten zoals Londen of Bazel."

"Belangrijk is dat het een evolutie is en geen revolutie. Dergelijke maatregelen moeten geleidelijk worden ingevoerd om de mensen de kans te geven om zich aan te passen. Het autoverkeer bereikt stilaan zijn limieten en dus moet er iets gebeuren. Er moeten meer mensen op de fiets en het openbaar vervoer, maar zonder aan mobiliteit in te boeten. Daarom moet er in de alternatieve vervoersmodi geïnvesteerd worden."

Touring: 'Vergelijking met buitenland is lachwekkend'
Touring, die andere automobilistenvereniging, is minder opgezet met Iris 2. "De vergelijking met het buitenland door de politiek verantwoordelijken is lachwekkend," zegt woordvoerder Danny Smagghe. "Brussel heeft niet zo'n efficiënt openbaar vervoer als Londen of Parijs. Er zijn ook onvoldoende transitparkings aanwezig en de weinige die er zijn, zijn betalend. Dat gaat in tegen het principe van een transitparking."

Touring neemt het ook niet dat vertegenwoordigers van automobilisten nooit geconsulteerd worden. "In Vlaanderen en Wallonië is er wel een constructieve dialoog," klinkt het nog. Van een stadstol kan voor de autolobby geen sprake zijn. "Dat is onbespreekbaar. De automobilist betaalt al genoeg belasting."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni