SP.A over Iris 2: 'Te laat, te zwak, te vaag'

Oppositiepartij SP.A gelooft niet in het Iris 2-plan dat de Brusselse regering donderdag goedkeurde. "De maatregelen zullen niet volstaan om het verkeer met een vijfde te verminderen," zegt parlementslid Jef Van Damme. "Bovendien zal het budgettair kader pas volgend jaar bekeken worden. Dat is absurd." [9 reacties]

Iris 2 kwam er niet zonder slag of stoot. Het mobiliteitsplan lag anderhalf jaar lang op de tafel van de regering. "Het oospronkelijke plan van toenmalig minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) werd al in 2009 goedgekeurd door de vorige regering," brengt parlementslid Jef Van Damme in herinnering. "Na anderhalf jaar gepalaver heeft de regering de knoop nu doorgehakt. We zijn blij dat er eindelijk schot in de zaak komt maar zijn verbaasd over het resultaat."

Volgens SP.A zullen de maatregelen van Iris 2 niet volstaan om de beoogde vermindering van het autoverkeer met 20 procent ten opzichte van 2001 te realiseren. "Het plan bevat weinig concrete maatregelen en moet bovendien nog verfijnd worden. Het mag dus nu al duidelijk zijn dat deze doelstellingen niet gehaald zullen worden. Bovendien wordt het budgettair kader voor dit plan pas volgend jaar bekeken. Dat is absurd aangezien je maar maatregelen kan nemen als er een budget voor voorzien is. Dat was wel degelijk het geval bij het plan van de vorige regering."

'Regering durft niet beslissen'
De SP.A verwijt de Brusselse regering een gebrek aan ambitie. "Ze wil van Brussel de ecohoofdstad van Europa maken maar durft niet beslissen hoe ze dat wil doen," aldus nog Van Damme. "Er zou een tolheffing kunnen komen voor personenwagens en een slimme kilometerheffing voor vrachtwagens maar alles wordt afhankelijk gemaakt van externe factoren zoals het Gewestelijk Expresnet, voorzien tegen … 2019. Intussen slibben de wegen dicht. Ook over andere onderwerpen is de regering (opzettelijk?) vaag."

Van Damme vreest dat de gemeenten het plan zullen dwarsbomen. "De meest vervuilende voertuigen zullen verboden worden in enkele lage emissiezones. Ik zie nu al een aantal burgmeesters denken: 'Schitterend idee, maar niet in mijn gemeente.' Ook het reduceren van het aantal parkeerplaatsen is een nobel streven, maar hoe gaat men dit concreet doen?"

Ook de uitbreiding van het metronet vindt de SP.A ongeloofwaardig. "We krijgen een zoveelste plan voor een verlenging van de metro, terwijl deze regering juist het mes heeft gezet in openbaar vervoer en infrastructuurwerken. We zullen in de nieuwe begroting zien of het dit keer opnieuw bij mooie beloftes blijft."

'Iris 2 legt hypotheek op Brussel'
Van Damme concludeert dat de regering de hete aardappel gewoon doorschuift naar de volgende regering. "We hebben bijna 2 jaar verloren. Maanden is er gediscussieerd om punten en komma's te verzetten. Als ze nu nog eens 2 jaar gaan verliezen met discussies over hoe ze het concreet gaan aanpakken, dan schuift deze regering het mobiliteitsprobleem door naar de volgende regering. Dit legt een hypotheek op Brussel en is onverantwoord."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

--- OPROEP. Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en maak kans op een waardebon. Meer info en inschrijven

 

Lees meer over
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?