Schaarbeek wijst vraag om fietspaden in Josaphatpark af

© Google
| De brug op de Azalealaan moet worden afgesloten voor autoverkeer, vindt Schaarbekenaar Luc Degraer.

De Schaarbeekse gemeenteraad heeft woensdagavond een vraag om fietspaden aan te leggen in het Josaphatpark afgewezen. De vraag was ingediend door een inwoner betrokken bij de Franstalige fietsersbond Gracq. Fietsende gezinnen zouden de sterke luchtverontreiniging en files op de assen omheen het park zo kunnen vermijden, was diens idee.

Het aantal fietsers in Schaarbeek is flink gestegen, zo betoogt Schaarbekenaar Luc Degraer in zijn interpellatie. Uit zijn tellingen blijkt een stijging van 550 procent sinds 2002. Dat vraagt volgens hem om aangepaste maatregelen.

“Veel gezinnen verplaatsen zich met de fiets naar school”, legt Degraer uit aan BRUZZ. “Wie vanuit het noordwesten van de gemeente naar het oosten wil fietsen, vermijdt liefst de Lambermontlaan. Maar de alternatieve routes, de Azalelaan, de Generaal Eisenhowerlaan en de Chazallaan zijn uiterst druk tijdens de spitsuren. Vaak versperren auto’s of vrachtwagens er de fietspaden. Die eerste twee lanen gaan bovendien ook nog eens steil omhoog, waardoor fietsers nog eens zoveel uitlaatgassen inademen.”

Oplossing voor Degraer: stel een snelheidslimiet in, maar laat fietsers in het Josaphatpark rijden, zoals dat nu al het geval is in bijvoorbeeld het Albertpark. Hij pleit voor twee verharde routes.

Josafatpark
© Luc Degraer
| De door Luc Degraer voorgestelde routes door het Josafatpark.

Het gemeentebestuur heeft de aanvraag echter afgewezen. “Het park is een serene plaats, voor wandelen en rust, en geen transitfietspad. Elk jaar moeten de gemeenschapswachten al aan jonge fietsers uitleggen dat het park geen crossterrein is", klonk het op de gemeenteraad.

Het gemeentebestuur wijst er bovendien op dat mocht het park ooit toegankelijk worden gemaakt voor fietsers, de regels van voetgangerszones er zouden gelden. Dat betekent een maximumsnelheid van 6 kilometer per uur, wat eventuele tijdswinst verwaarloosbaar zou maken.

Degraer vroeg daarnaast ook betere en beter beschermde fietspaden in de lanen die het park omzomen. Schaarbeek staat daar positief tegenover, maar benadrukt dat zo'n heraanleg moet passen binnen het al lang aangekondigde mobiliteitsplan. Dat zou dan op zijn beurt kaderen binnen het gewestelijke mobiliteitsplan Goodmove. Het openbaar onderzoek rond dat gewestelijke plan loopt van 15 juni tot 15 oktober 2019.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?