Na vijf moeilijke jaren als Vlaams minister van Onderwijs is Pascal Smet (SP.A) terug op zijn vertrouwde Brussels departement: Vervoer en Openbare Werken. De Sturm und Drang heeft plaatsgemaakt voor pragmatisme. "Ik ben ouder, rijper en wijzer." De doelstelling om de autodruk te verminderen blijft volgens Smet overeind.

Toen Smet in 2003 in de Brusselse regering kwam, lanceerde hij idee na idee. Zijn voluntaristische aanpak botste wel eens met de verroeste Brusselse structuren.

Vandaag maakt Smet zijn rentree als minister van Vervoer en Openbare Werken. "Een belangrijke verantwoordelijkheid want een domein waarin we veel kunnen veranderen voor de Brusselaar", zegt Smet aan brusselnieuws.be.

Prioriteiten voor de komende legislatuur zijn de uitbreiding van de metro, afgescheiden fietspaden, onder meer op de Kleine Ring, en meer voetgangerszones. Kortom heel wat thema's die Smet ook tien jaar geleden al op de agenda zette.

"Ideeën hebben soms tijd nodig om te rijpen", klinkt het. "Vandaag is er een grote consensus in de nieuwe regering. Met deze ploeg kunnen we een doorstart voor Brussel realiseren en verder gaan op het elan dat ik destijds in gang zette met Villo, Cambio, Noctis enz."

Smet hoopt dat hij vandaag meer kan realiseren dan in vorige regeerperiodes. "De jaren op onderwijs hebben mij sterker gemaakt en meer ervaring gegeven. Ik ben ouder, rijper en wijzer geworden."

Ondergrondse parkings
Inhoudelijk betekent dat nog steeds veel ambitie maar ook een grote dosis pragmatisme, bijvoorbeeld als het gaat over de plaats van de auto in de stad. "Brussel moet ook bereikbaar blijven voor wie een auto nodig heeft", zegt Smet daarover.

De vermindering van het aantal parkeerplaatsen, een oude betrachting van Smet, staat niet in regeerakkoord. "We gaan parkeerplaatsen op de openbare weg schrappen en compenseren in garages. Daarmee voeren we uit wat in de vorige regering onder impuls van de groenen is beslist. Er is niets mis met ondergrondse parkings. Die geven ruimte om de stad terug te geven aan voetgangers en fietsers. In Gent of Kopenhagen hebben ze dat ook gedaan."

Iris 2
De kritiek dat het regeerakkoord te vaag en weinig ambitieus is, veegt Smet van tafel. "Het was niet nodig om de doelstelling om het autoverkeer met 20 procent te verminderen op te nemen want er wordt expliciet verwezen naar Iris 2", klinkt het. "De vorige regering had die doelstelling wel opgenomen, maar niet gerealiseerd. Wat je doet, is belangrijker dan wat je schrijft. In elk geval is de geest van Iris 2 aanwezig in het akkoord."

Om de autodruk te verminderen rekent de regering op een combinatie van maatregelen. Stadstol is daar niet bij. "Wij geven de voorkeur aan rekeningrijden en de uitvoering van de akkoorden daarrond", aldus nog Smet. "Er bestaan geen één zaligmakende oplossing. Er is een combinatie van maatregelen nodig, met ook bijvoorbeeld meer overstapparkings."

Brusselse regeringsvorming

Na de verkiezingen van 25 mei kwamen SP.A, CD&V, Open VLD, CDH, PS en FDF aan zet voor het schrijven van een nieuw regeerakoord en de vorming van een nieuwe Brusselse regering. Alle berichtgeving over de regeringsonderhandelingen vindt u in dit dossier. 

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek, Brusselse regeringsvorming

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni