Tax shift en duurdere parkeerkaarten in Sint-Gillis

© Peter Lorre/Flickr
| Sint-Gillis trekt 200.000 euro uit voor een haalbaarheidsstudie met het oog op het autovrij maken van het Van Meenenplein

De nieuwe meerderheid in Sint-Gillis presenteert donderdag haar begroting op de gemeenteraad. Socialisten en groenen verlagen de inkomensbelasting, maar verhogen de onroerende voorheffing. Ook parkeerkaarten worden duurder. Voor het autoluw maken van de Zuidwijk hoopt de gemeente op Europees geld.

De verschuiving van de belastingen moet volgend jaar ingaan, zo schrijft La Capitale. De verwachte stijging van de inkomens maakt een verlaging van de inkomensbelasting mogelijk. Daarnaast zal de gemeente de zogenaamde opcentiemen op de onroerende voorheffing verhogen. Dit geldt echter enkel voor eigenaars die verhuren. Wie zelf zijn enige eigendom bewoont, zal niets merken van de verhoging, verzekert schepen van Financiën Jean Spinette (PS).

De eigenaars van een auto (ongeveer een derde van de bevolking) moeten verder rekening houden met duurdere parkeerkaarten. Een eerste bewonerskaart zal voortaan 30 euro kosten in plaats van 10. Een tweede gaat van 50 naar 100 euro, een derde van 350 naar 500 euro. Daarnaast wil de gemeente taksen innen op GSM-masten, bankkantoren en commerciële parkeergarages, zoals die onder het Zuidstation. Voor dat laatste is wel nog overleg nodig met het Gewest.

Fietsparking

De komende drie jaar plant Sint-Gillis 60 miljoen aan investeringen. 20 procent daarvan gaat naar de scholen in de gemeente. Verder komt er een nieuwe crèche in de Munthofstraat. Aan metrostation Horta komt een fietsparking met herstelatelier. Het cultureel centrum Jacques Franck krijgt een opknapbeurt, net als het Pierre Pauluspark. In het verlengde daarvan moet het Marie Jansonplein, zoals recent aangekondigd, een stadspark worden.

De begroting voorziet geen middelen voor het project dat de Zuidwijk autoluw moet maken. “Daarvoor hebben we geantwoord op een Europese projectoproep om middelen te vinden”, klinkt het bij schepen van Mobiliteit Catherine Morenville (Ecolo). Wel is 200.000 euro uitgetrokken voor een haalbaarheidsstudie met het oog op het autovrij maken van het Van Meenenplein.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?