uplace-copyright-jasper-eyers02

De kans dat megashoppingcentrum Uplace in Machelen er komt is weer wat groter. De Vlaamse regering keurde het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) voor het gebied rond het project definitief goed. Dat GRUP omvat de ruimtelijke plannen voor het veelbesproken winkelcentrum. Er zijn wel strakke mobiliteitsvoorwaarden aan het dossier toegevoegd.


Het GRUP voor het Vlaams Strategisch Gebied rond Brussel (VSGB) treedt niet meteen in werking. En als er tegen eind 2017 geen garanties zijn voor het geplande GEN-station en de busverbinding, treden de nieuwe ruimtelijke plannen zelfs helemaal niet in werking en valt men terug op de bestaande plannen.

Even terugspoelen. In februari 2015 bereikte de Vlaamse regering een compromis over het nieuwe ruimtelijk uitvoeringsplan dat onder meer plaats moet bieden aan winkelcentrum Uplace. Dat nieuwe plan was nodig na de vernietiging door de Raad van State vorig jaar. Die Raad van State had vooral bezwaren omtrent het mobiliteitsluik van de plannen.

In februari besliste de regering-Bourgeois om de oppervlakte voor kleinhandel in het hele betrokken gebied met een derde te verminderen om op die manier tegemoet te komen aan de problemen en bezwaren rond mobiliteit en leefkwaliteit. Aan de oppervlakte voor Uplace zelf werd toen echter niet geraakt. Er bleef voor Uplace bijvoorbeeld 55.000 vierkante meter voor retail. Na die voorlopige beslissing werd een openbaar onderzoek georganiseerd. Daarbij werden 73 bezwaarschriften ingediend. Onder meer op basis van die bezwaarschriften worden de plannen nu aangepast.

GEN en buslijn
Aan de ruimtelijke plannen voor Uplace zelf zou weinig veranderen. Maar er is wel een heel opvallende clausule toegevoegd aan de plannen. Zo treedt het GRUP niet meteen in werking. Om tegemoet te komen aan de bezwaren rond mobiliteit zijn de voorwaarden aangescherpt. Zo moet tegen eind 2017 de vergunning voor het geplande GEN-station (Kerklaan) verleend zijn en moet De Lijn tegen dan een beslissing hebben genomen voor het inleggen van een hoogfrequente busverbinding tussen Uplace en de luchthaven en het station van Vilvoorde. Als dat niet het geval is "zullen de huidige bestemmingen en voorschriften van het gewestplan Halle-Vilvoorde en de plannen van aanleg van kracht blijven".

Met andere woorden, als die twee mobiliteitsvoorwaarden tegen dan niet gerealiseerd zijn, "blijven de huidige bestemmingen en voorschriften gelden".

Verder is beslist het deelgebied 'De Molens' uit het GRUP te schrappen omdat de stad Vilvoorde daarover een eigen RUP heeft opgemaakt en het gebied al in realisatie is.

Ook de geplande kantorenzone wordt verder verkleind, er komt zo'n 2,5 ha gemengd regionaal bedrijventerrein in de plaats. Het GRUP wordt nu voor advies voorgelegd aan de Raad van State. Begin volgend jaar zal de Vlaamse regering definitief beslissen over het dossier.

Uplace

Winkel- en belevingscentrum Uplace werd in 2009 voor het eerst goedgekeurd door de toenmalige Vlaamse regering, maar verzandde daarna in een jarenlange procedureslag.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek, Economie, Uplace

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni