© Bart Dewaele

11 procent minder verkeer met 3 euro stadstol

© brusselnieuws.be
12/07/2013
Een tolheffing van drie euro per dag zou het aantal gereden autokilometers in Brussel met 11 procent doen dalen. Dat moet blijken uit een nieuwe studie die de Brusselse regering heeft besteld. Een stadstol zou jaarlijks 450 miljoen euro opbrengen voor investeringen in openbaar vervoer.

Onderzoekers werkten op vraag van het Brussels Gewest drie scenario's uit om het autoverkeer in de stad terug te dringen. De resultaten van die studie liggen nu op tafel, zo bleek tijdens een bezoek van staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen) in Londen. De Britse hoofdstad heeft sinds tien jaar een stadstol (congestion charge).

Een tolheffing van drie euro per dag komt als meest efficiënte scenario uit de studie. Hogere bedragen (de studie onderzocht ook de impact van een stadstol van 6 of 12 euro) blijken een kleiner effect per gevraagde euro te hebben. Dat schrijven De Morgen en Le Soir vrijdag.

Ook Ring wordt ontlast
Met een bedrag van drie euro zou het aantal gereden autokilometers met 11 procent afnemen, zo blijkt uit de simulatie. De daling betreft de ochtendspits en wordt voornamelijk gerealiseerd bij de pendelaars die vanuit Vlaanderen naar Brussel komen. Referentiejaar is trouwens 2001 dus in vergelijking met het huidige verkeer is de daling nog wat groter.

De tol zou ook een ontlastend effect hebben op de Ring rond Brussel. Pendelaars rijden niet noodzakelijk tot aan de rand van Brussel om dan over te stappen op het openbaar vervoer maar doen dat eerder zo dicht mogelijk bij hun woning, zo redeneren de onderzoekers.

450 miljoen euro voor openbare vervoer
Hoewel 40 procent van het verkeer in Brussel door pendelaars wordt veroorzaakt, moeten ook Brusselaars zelf die de auto in de stad gebruiken, het volledige bedrag betalen.

In totaal zou een stadstol van drie euro per dag jaarlijks 450 miljoen euro in het laatje brengen. Dat bedrag zou integraal in het openbaar vervoer gepompt worden, net zoals dat vandaag ook in Londen gebeurt. "Dat komt overeen met 3 kilometer metro", aldus De Lille. "We kunnen niet wachten op het GEN en hebben geen geld voor meer metro. Stadstol zou dus een aangewezen piste zijn."

'Kilometerheffing niet haalbaar'
Dat het Gewest een tolheffing onderzoekt in plaats van een kilometerheffing heeft met praktische en financiële redenen te maken. "Eigenlijk is een kilometerheffing ideaal, maar dat systeem is veel ingewikkelder en duurder. Zo heeft elke wagen een gps nodig die de locatie en de afgelegde route bijhoudt. Praktisch en financieel is dat niet mogelijk. Als de investering veel kleiner is, en de resultaten zijn vergelijkbaar maar sneller, dan kies ik voor een haalbare oplossing van de kilometerheffing: een tolheffing."

Brussel wil de autodruk in principe tegen 2018 met een vijfde verminderen. Op dit moment gebeurt nog één op de drie verplaatsingen met de auto. De Brusselse regering is echter verdeeld over de invoering van een stadstol.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni