Aanleg fietspaden schiet opnieuw omhoog

LV
© brusselnieuws.be
26/02/2013
Het Brussels Gewest heeft het afgelopen jaar 10,6 kilometer fietspad aangelegd. Dat is drie keer meer dan in 2011, toen de aanleg op een dieptepunt zat. Voor het eerst zijn ook oude, bestaande fietspaden helemaal vernieuwd. Fietsverenigingen pleitten daar al 20 jaar voor.

7,6 kilometer in 2009, minder dan 4 kilometer in 2010 en amper 3,3 kilometer in 2011. De aanleg van fietspaden ging de laatste jaren achteruit. 2012 toont echter een fameuze trendbreuk: er kwam goed 10 kilometer bij. Zo blijkt uit een het antwoord van Brigitte Grouwels (CD&V), minister van Vervoer Openbare Werken, op een parlementaire vraag van Jef Van Damme (SP.A).

Bij iets meer dan een derde van de nieuwe fietspaden gaat het om een heraanleg. De beslissing om verouderde infrastructuur aan te pakken kwam er nadat de meetfiets van het Gewest heel wat mankementen aan het licht bracht. Daarop werden de fietspaden langs de Industrielaan, de Paepsemlaan, de Dupuislaan (alle drie in Anderlecht) en de Pleinlaan (in Elsene) aangepakt.

Fietspaden uit de jaren 1970
"De fietspaden dateerden in sommige gevallen nog van de jaren 1970 en zijn nu aangelegd volgens de regels van de kunst. Het is een serieuze verbetering", zegt Frederik Depoortere, fietsmanager bij Mobiel Brussel aan brusselnieuws.be. De slechte toestand van sommige bestaande fietspaden is twintig jaar geleden al aangeklaagd door fietsvereniging ProVelo.

Daarnaast kwamen er vorig jaar compleet nieuwe fietspaden op de Humaniteitslaan (Vorst), de Leopold III-laan (Schaarbeek-Evere) en langs een kant van de Havenlaan (Brussel). Momenteel wordt nog de laatste hand gelegd aan de nieuwe fietspaden op een stuk van de Mettewielaan (Molenbeek).

Van Damme: 'Te weinig moedige beslissingen'
Voor de Fietserbond moet het Gewest de komende jaren nog een tandje bijsteken. "Wij vinden dat er zeker nog 100 kilometer fietspad moet bijkomen", zegt Roel De Cleen aan FM Brussel. "Aan dit tempo zal dat nog tien jaar duren."

Ook Van Damme is niet onder de indruk. "De minister verwart onderhoud van fietspaden met nieuwe fietspaden", zegt hij. "Als fietspaden onderhouden nu ook al telt voor aanleg dan wordt het wel heel makkelijk om mooie cijfers voor te leggen. De belangrijke interventies, zoals het befietsbaar maken van de Kleine Ring tussen de Hallepoort en de Ninoofsepoort, staan nog nergens."

Nog volgens Van Damme worden er te weinig afgescheiden fietspaden aangelegd. "Omdat men weigert om echt moedige beslissingen te nemen, zoals het schrappen van een parkeerstrook."

De cijfers betreffen voor alle duidelijkheid enkel de nieuwe fietspaden op gewestwegen. Verschillende gemeenten zorgden ook voor nieuwe fietsinfrastructuur. Zo schilderde de Stad Brussel fietspaden op de Wetstraat en de centrale lanen.

Nieuwe wegwijzers voor fietsroutes
En dan is er ook het netwerk van gewestelijke fietsroutes. "Op 116 van de 256 kilometer van het netwerk werden ondertussen werken uitgevoerd zoals markeringen, aanleg van voetpaduitstulpingen, verkeersremmers, rotondes enz.", aldus Grouwels. Dat betekent dat 45 procent van het netwerk is aangelegd. De aanleg van het netwerk startte al in de jaren 1990 maar zit nu pas op kruissnelheid.

30 kilometer van het netwerk kreeg in 2012 de nieuwe bewegwijzering. "In tegenstelling tot de oude borden, die enkel de bestemming gaven, tonen de nieuwe ook de afstand en de naam van de route", zegt Depoortere. Het is de bedoeling dat ook de zowat 40 kilometer die al bewegwijzerd was wordt overgedaan.

De fietsmanager maakt zich sterk dat alle routes tegen het einde van de legislatuur (zomer 2014) bewegwijzerd zullen zijn met de nieuwe borden. "We hebben sinds eind 2012 extra personeel en kunnen nu dus sneller werken. Bovendien zijn er geen vergunningen nodig om wegwijzers te plaatsen."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni